16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Frans, Spaans, Nederlands: Drama in de klas
THEATrAAL biedt lessen drama / toneel / expressie in het Frans, Spaans of Nederlands aan, in de lagere school en in het middelbaar onderwijs. Er zijn verschillende mogelijkheden: je kan kiezen voor een losse drama workshop of een lessenreeks van …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Rosas danst Rosas: Dans je eigen voorstelling
Stoelen, enthousiaste leerlingen en instructievideo’s van Anne Teresa De Keersmaeker. Meer heb je niet nodig om een professionele dansroutine aan te leren. Danst jouw klas straks haar eigen Rosas?
Nog meer weten over Rosas danst Rosas …
WebsiteLeerkracht -
Kunstkuur: Lokale samenwerking tussen academie en school
Kunstkuur is een lokale samenwerking van drie jaar tussen een academie en een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs met eventueel een derde externe partner. In deze video vertellen leerkrachten en leerlingen uit het …
Website -
Open Circus Piste
Een Open Circus Piste is een vrije circusspeelplaats waar deelnemers vrij kunnen in en uitlopen. Wij komen naar jouw locatie met verschillende circusmaterialen zoals de rolla bolla, eenwielers, de loopbal, balletjes, doekjes, …
tot
Nascholing of activiteit -
Balanceren: Workshop
Tijdens een Workshop Balanceren ontdekken hoe we fysiek én mentaal ons evenwicht kunnen bewaren. Via verschillende basisoefeningen creëren we het zelfvertrouwen om letterlijk en figuurlijk een stapje verder te gaan. …
tot
Nascholing of activiteit -
Digi-dansboek: Een hulpmiddel voor het aanleren van danspassen, danscombinaties en dansvarianten
Het digi-dansboek is een hulpmiddel voor zowel leerkrachten als leerlingen. Het e-boek bevat vele danspassen, danscombinaties, dansvarianten. Deze worden uitgelegd m.b.v. een video, stappenplan en tips. Er zit ook een evaluatieformulier en een …
Website (36)Leerkracht -
Awel, dat lucht op!: Theater over jongerenproblematieken
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen, niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Het gaat over vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen, over pesten, lichamelijke veranderingen, …
tot
Nascholing of activiteit -
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben: Theater over gendergelijkheid
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben, is een hartenkreet van jongeren die anders zijn, die eerst uit de verbazing en aanvaarding van hun anders zijn moeten geraken en dan hopen dat anderen dit kunnen en willen accepteren zodat zij, net als …
tot
Nascholing of activiteit -
Yes, ik ben niet verslaafd!: Theater over drugspreventie
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Zodanig afhankelijk dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk, los kan laten. Het gedrag van de persoon is …
tot
Nascholing of activiteit -
Niets: Lesidee
Dit leermiddel met uitgewerkte lesvoorbereiding en te delen document voor de leerling rond de voorstelling Niets kan je gebruiken tijdens het afstandsleren zonder dat je leerlingen de volledige voorstelling hoeven te zien. Wil jij een divers digitaal …
Downloadbaar lesmateriaal -
Virginity: Lesidee
Dit leermiddel met uitgewerkte lesvoorbereiding en te delen document voor de leerling rond de voorstelling Virginity kan je gebruiken tijdens het afstandsleren zonder dat je leerlingen de volledige voorstelling hoeven te zien. Wil jij een divers …
Downloadbaar lesmateriaal -
Workshop: Stembevrijding
Tijdens een workshop Stembevrijding leren we onze stem vrijer en krachtiger te gebruiken. Onze stem is gemaakt om gehoord te worden. Meestal gebruiken we hem zonder na te denken. Als we gaan zingen wordt dat anders. Vaak schrikken we terug voor …
tot
Nascholing of activiteit