16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Muziekproductie: Workshop
Tijdens deze workshop creëer je zelf muziek. Eerst staan we stil bij de bouwstenen die nodig zijn om muziek te maken: ritme, harmonie en melodie. Als muziekproducer hanteer je deze bouwstenen om verschillende genres te componeren.
We gaan aan de …
Nascholing of activiteit -
Kletsborden: Online spel
Kletsborden is een spel om écht contact te maken met elkaar. Iedereen kan meedoen, op zijn of haar eigen manier. Aan de hand van vraagkaarten, fotokaarten, opdrachtkaarten en aanvulkaarten ga je met elkaar in dialoog. De deelnemers delen …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, Ander -
All Children All Right(s)!: Luisterverhalen
Mobile School ontwikkelde de toolkit All Children, All Right-s! om jeugdwerkers, leerkrachten... te engageren om kinderrechten te promoten. De toolkit bestaat uit vier componenten: korte online trainingen, educatieve posters, spelen en …
Audio -
Is dat RAAR?: De speelkaarten van het bordspel
In deze app zitten alle speelkaarten van het bordspel Is dat RAAR?, een spel over psychische gezondheid en kwaliteit van leven. Ga spelenderwijs met elkaar in gesprek over wat je meemaakt in je leven en wat je daarbij denkt en voelt. Zo leer je …
App of software (6)Leerkracht, Ander -
Respect Leskanaal: Lessenreeks LessonUp
Bekijk hier de online lessen van Respect Leskanaal in LessonUp. Het lesmateriaal biedt concrete tools om in de klas met thema's als pesten, identiteit, tolerantie en diversiteit aan de slag te gaan.
Bij lessen kan je kiezen voor jouw …
Interactieve oefening (5)Leerkracht, Ander -
Radio Woordenwoud: Luisteren naar beelden met een verhaal
Wat zie jij in een beeldhouwwerk? Waar zou de kunstenaar aan gedacht hebben bij het maken van dit beeld?
Naar aanleiding van Antwerpen Boekenstad in 2004 gaf het Middelheimmuseum verschillende jeugdauteurs de opdracht een verhaal te schrijven bij een …Website (3) -
Braille-alfabet
Laat je leerlingen kennismaken met braille met de braille-alfabetjes van Luisterpuntbibliotheek. Op de voorkant van de braille-alfabetjes staat een leuke opdracht. Kunnen jij en je leerlingen ontcijferen wat er staat?
Fysiek materiaal -
De 5 vragen: Scholieren schrijven over geluk in tijden van isolatie
Leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs kunnen via deze blog hun antwoord op vijf vragen over m.b.t. geluk, onderwijs, lezen, leven en onvergetelijke momenten insturen:
- Wat heb ik, in tijden van isolatie, geleerd over wat mensen gelukkig …
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Cubiss: Ondersteuning lezen, leren en informeren
Website van de provincie Noord-Brabant, provincie en een aantal bibliotheken. Op deze website kan je een aantal lessen, leerlijnen, tools, actua en tips vinden.
De website is niet bijzonder goed gestructureerd waardoor het niet altijd makkelijk is de …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Samenwerken: Taakkaarten
We zeggen vaak tegen leerlingen dat ze beter moet luisteren of samenwerken. Maar wat is dat nu juist?
Aan de hand van deze instructiekaarten wordt uitgelegd wat ze kunnen doen om beter samen te werken.
Waarden die aan bod komen:
- spreken en …
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, …