16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
STEM-spot: Planner
Deze planner helpt je bij het opstellen van een STEM-project. Bij dit stappenplan is er aandacht voor de verschillende fases van het leerproces. Meer info te vinden via de website van stemspot.be.
BeeldOrganisatie, firma, vzw -
Kunstbabbelkaarten: In gesprek gaan aan de hand van kunst
Onze kunstbabbelkaarten nodigen je uit om met je klasgroep in gesprek te gaan aan de hand van een selectie werken uit de collectie van het MSK.
Samen kan je het hebben over alledaagse onderwerpen zoals kledij, hobby’s, feest, vakantie, de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
VR Welding: Handleiding bij VR-applicatie
In deze bijdrage vind je een handleiding voor de VR-applicatie VR Welding. Deze app werd ontwikkeld als onderdeel van een InnoVET-project met steun van de Vlaamse Overheid.
VR Welding heeft twee doelen:
- instructies aanleren voor de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
De efficiëntie van een auto
Deze infographic toont de eigenlijke inefficiëntie van onze auto. Het merendeel van de tijd staat hij immers stil.
Downloadbaar lesmateriaal -
DI²-STEM instrument: Hoe STEMmig is jouw activiteit?
De AP-lectoren ontwikkelden op basis van de tien dimensies van het STEM-kader van het Departement Onderwijs en Vorming het DI²-STEM instrument.
De doelen van het DI²-STEM instrument zijn meervoudig:
- Je kan met het instrument …
Downloadbaar lesmateriaal -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Personages: Lespakket
Alle kinderen zijn fan van helden. Helden zijn niet alleen leuk en avontuurlijk, ze zijn ook vaak heel herkenbaar door de voorwerpen die ze hebben of de kleren die ze dragen. Denk maar aan de toverstaf van Harry Potter, de sneeuwjurk van Elsa …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Macro: Lespakket
De term macro betekent in de fotografie dat je met jouw camera heel dicht bij je onderwerp gaat. Zo ga je plots allerlei details zien en kan je nieuwe werelden gaan ontdekken, zoals insecten, texturen of kleine plantjes.
Downloadbaar lesmateriaal -
Kleur en monochroom: Lespakket
Alles rondom ons heeft een kleur. Kleur doet dingen in het oog springen, trekt onze aandacht en roept associaties en gevoelens op. Ieder kind heeft wel een lievelingskleur. Ook binnen de fotografie is het een belangrijke bouwsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Organisatie, firma, vzw