16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
LHBTIQ+: De Basiscursus
Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt in de zorg. In deze basiscursus leer je over de begrippen sekse, gender en seksuele oriëntatie. Ook leer je over inclusieve communicatie en hoe je dat aanpakt, hoe je zichtbaar een …
VideoLeerkracht -
Aan tafel! Eten bij moslims, joden en christenen: Expo
Voor veel mensen bepaalt religie in grote mate wat je wel of niet mag eten en hoe iets bereid moet worden. Maar evengoed speelt voedsel of de onthouding ervan een belangrijke rol bij feesten, tradities en overgangsrituelen. In deze tentoonstelling …
tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Durft te vragen, kanker: Taak
Taak rond het thema Kanker. De leerlingen moeten deze opdracht maken aan de hand van het programma Durf te vragen over kanker.
Evalueren aan de hand van inhoud.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Weet ik veel, asielcentrum: Kijkopdracht
Opdracht aan de hand van de reportage over het asielcentrum van programma Weet ik veel.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Burgerbeweging Klimaan: Lokale klimaatprojecten
In deze webinar schetst Tris Segers, een medewerkster van Mechelse burgerbeweging Klimaan, hoe je zorgzaam kan omgaan met onze commons: grond, water, energie, mobiliteit, lucht enz. Ze illustreert dit aan de hand van enkele lokale projecten …
Video -
Fietsen met een hoofdtelefoon: Leesopdracht
Leerlingen lezen een artikel over fietsen met een hoofdtelefoon op en beantwoorden enkele meerkeuzevragen.
Je kan dit gebruiken als extra oefening i.v.m. verkeersveiligheid of om een klasgesprek aan te gaan.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Mysterie van Financiën: Voorbereiding en naverwerking
Ontdek het Mysterie van Financiën! Een interactieve tentoonstelling die leerlingen meeneemt op een reis door de financiële wereld. Deze tentoonstelling biedt zeven modules waarin leerlingen in groepjes van drie of vier verschillende …
Downloadbaar lesmateriaal -
VIA, een stap in de goede richting: Workshops
Wil je ook graag met je leerlingen je steentje bijdragen aan een betere toekomst voor heel wat jongeren, zowel hier in België als in onze partnerlanden, zonder dat je het gevoel hebt dat je je suf moet werken?
Dan ben je bij VIA, de light versie …
Aankondiging -
Samenwerken in Congo: Lesmateriaal
Vertrek vanuit de eigen beleving en het waardebesef van de leerling, en maak dan de brug naar de thema's waar Broederlijk Delen rond werkt. Dit jaar staat samenwerken centraal, met voorbeelden uit Congo. Christine, Leonie, Don Béni ... …
Downloadbaar lesmateriaal -
Politieke partijen
In deze video leren leerlingen over het politieke spectrum in de Vlaamse politiek, over de verschillende partijen en hun standpunten, en over de verschillende manieren om te kijken naar links en rechts. Ze leren wat het cordon sanitaire inhoudt en …
Video (10)Leerkracht