16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
LHBTIQ+: De Basiscursus
Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt in de zorg. In deze basiscursus leer je over de begrippen sekse, gender en seksuele oriëntatie. Ook leer je over inclusieve communicatie en hoe je dat aanpakt, hoe je zichtbaar een …
VideoLeerkracht -
Juf Danielle: YouTubekanaal
Juf Danielle post op dit YouTubekanaal onderwijsvideo's over het menselijk lichaam. Deze video's kunnen als kennisclip (in het kader van differentiatie) ingezet worden. Er zijn ook enkele quizzen beschikbaar.
VideoLeerkracht -
FarmaInfo: Informatieve website
FarmaInfo is een gebruiksvriendelijke website ontwikkeld door het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten.
FarmaInfo bevat begrijpbare, betrouwbare en onafhankelijke informatie over geneesmiddelen en gezondheidsproducten voor …
WebsiteLeerkracht -
Agressie en woede: Taak
Deze taak kan je gebruiken om te werken rond agressie en woede. Het document bestaat uit:
- de Bijbeltekst (Ef 4.26) met reflectievragen;
- een uittreksel van het boek Vrede door de Geest en Heilige Woede van Ralf Lubs.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Directie -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Facing History and Ourselves: De geschiedenis onder ogen zien
Facing History and Ourselves gebruikt lessen uit de geschiedenis om leraren en hun leerlingen uit te dagen op te staan tegen onverdraagzaamheid en haat. Ook stelt de website leraren en studenten in staat om kritisch na te denken over geschiedenis …
WebsiteLeerkracht -
EuREKA: Emotieregulatie training
Emoties horen bij het dagelijkse leven en iedereen krijgt ooit wel eens te maken met enorme emotionele gebeurtenissen (e.g. ingrijpende levensgebeurtenissen) die gepaard gaan met verschillende gevoelens zoals angst, verdriet en/of boosheid. …
Nascholing of activiteitGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider, … -
Omgaan met diversiteit: Toolbox
De toolbox is bruikbaar voor onderwijs aan cultuurdiverse klassen en lessen rond democratisch burgerschap.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Visible Learning: John Hatties theorie
Website met achtergrondinformatie over John Hattie's meta-studies i.v.m. zichtbaar leren en de impact die leraars op het leren van leerlingen kunnen hebben.
WebsiteLeerkracht -
Florence Nightingale, Mary Seacole en andere pioniers in de gezondheidszorg: Lessenreeks
Deze les(senreeks) handelt over pioniers in de gezondheidszorg. Florence Nightingale is waarschijnlijk de bekendste in Europa. Ze is echter niet de enige.
De les(senreeks) is nu opgevat als een klasgesprek over evoluties in de gezondheidszorg …
Downloadbaar lesmateriaal (29)Leerkracht -
Omgaan met diversiteit in de opvang en op school: Opdracht en klasgesprek
Bewustzijn van het persoonlijke referentiekader vormt de basis voor een diversiteitssensitieve grondhouding. Ontdek op welke manier een tekenopdracht een eye opener kan zijn.
Deze opdracht (met eventuele varianten) en het bijhorende …
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht -
Omgaan met diversiteit in de kinderopvang: Klasgesprek
Een fragment uit het tv-programma De wonderjaren op Eén (2021) over de vraag of kleuters een onderscheid maken in huidskleur vormt een mooie basis om het gesprek aan te gaan over omgaan met diversiteit in de kinderopvang en op school, het …
Downloadbaar lesmateriaal (39)Leerkracht