16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Will or won't: Drill exercise
Mondelinge driloefening waarbij leerlingen het verschil oefenen tussen will (affirmative) en won't (negative).
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Possessive adjectives or pronouns: Exercise
Leerlingen gaan de zinnen vervolledigen met een possessive adjective of een possessive pronoun en oefenen zo deze leerstof in.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Possessives
Een mondelinge oefening die klassikaal ook als driloefening gebruikt kan worden en waarbij leerlingen de possessive adjectives and pronouns kunnen inoefenen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Magisch trio: Video
Video waarin uitgelegd wordt hoe je gemakkelijk woordenlijsten aanmaakt in Quizlet vanuit Google Translate en Google Spreadsheet.
VideoAndere functie -
Zinnen maken: Programma
Een programma om zinnen te leren maken in om het even welke taal.
App of softwareAndere functie -
Brainstorm WIPASOFT: Oefensite
Oefensite met oefeningen ondersteund door visual learning voor verschillende algemene vakken.
WebsiteAndere functie -
Grammaticaal compendium: Overzichtsbundel - New Headway Pre-Intermediate
Bundel met een grammaticaal overzicht van verschillende werkwoordtijden. De grammatica wordt geïllustreerd met voorbeeldzinnen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Andere functie -
Calepino: Handleiding om woorden toe te voegen
Calepino is een app om zelf een woordenboek bij te houden op de smartphone. Het gebruik is heel intuïtief, maar leerlingen of cursisten hebben er de eerste keer soms nog wat moeite mee. Dit document is een gebruiksaanwijzing over hoe woorden …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 2
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken. In dit tweede deel van het GameLab leren studenten tekst in een spel te animeren en gaan ze dieper in op de eigenschappen van een sprite. Ze sluiten …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Present continuous: Invuloefening
In deze oefening vullen je leerlingen de juiste vorm van de present continuous in.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Mouse Tooltip Translator: Voorbeeld
In deze video zie je de werking van Mouse Tooltip Translator, een gratis extensie voor Microsoft Edge. Duid met de muisaanwijzer even een zin aan en je hoort die uitspreken door een uitstekende computerstem: Frans, Engels, Duits ... én …
VideoAndere functie