16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Olympische Spelen: Leerpad
Leerpad met verschillende opdrachten over de Olympische Spelen in Parijs.
- Tekst met vragen over de Olympische Spelen in de klassieke oudheid.
- Tekst met vragen over het ontstaan van de moderne Olympische Spelen.
- Matchingsoefening 1: verbind …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Leerstofoverzicht: Mindmap
Deze mindmap is gemaakt voor leerlingen van 1A. Deze dient als overzicht van alle termen rond teksten die ze gedurende het jaar geleerd hebben.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
QRwoordGameS: Oefeningen maken uit Google Sheets
Via deze site maak je eenvoudig zelf vijf verschillende oefeningen uit een Google Sheets
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Oorzaak-gevolgstructuur: Werkbundel
Met dit werkblad oefenen de leerlingen verder op het tekstverband oorzaak-gevolg na een eerste introductie via tekstmateriaal. Hier wordt extra ingezet op de signaalwoorden die het oorzaak-gevolgverband ondersteunen. In hetzelfde document vind je …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Zijde: Begrijpend lezen
Deze opdracht gaat over het boek Zijde van Alessandro Baricco. Het is een alternatieve boekbespreking waarbij leerlingen dieper nadenken. Deze opdracht helpt je leerlingen om meer te weten te komen over Zijde en om hun gedachten en gevoelens over het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Koppen bij voetbal: Actualiteitsopdracht
Korte taaloefening bij een reportage van Karrewiet over koppen in het voetbal. De leerlingen bekijken de aflevering en beantwoorden enkele vragen. Daarna krijgen ze nog vragen bij een kort artikel over hetzelfde onderwerp.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesboek: Logboek
Aan de hand van dit document reflecteren leerlingen over het verhaal dat ze lezen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Instaread: Leesopdracht
Aan de hand van Instagram (er is ook een offline alternatief mogelijk via Canva) maken de leerlingen een Instaread van het boek dat ze lezen.
Ze updaten regelmatig de vooruitgang van hun boek en beschrijven de gebeurtenissen beknopt vanuit het …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Lees- en taalonderwijs: Inspiratiedag
In het kader van het Leesoffensief werkten Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest samen met negentig scholen rond twee effectieve leesbevorderende aanpakken: interactief voorlezen in het kleuter- en lager onderwijs en auteursresidenties in het …
Nascholing of activiteit -
Boekenfiche: Verwerkingsopdracht
Een boekenfiche die de leerlingen bij het lezen van elk boek moeten invullen.
Dit is enkel het invullen van gegevens, hier zit geen verwerkingsopdracht bij.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Creatieve boekbespreking: Moodboard maken
Een creatieve opdracht bij (t)huislectuur.
Leerlingen maken een moodboard bij het boek dat ze gelezen hebben. In het moodboard verwerken ze verschillende thema's die in het boek voorkomen. Ze maken een geluidsopname bij het moodboard waarin ze hun …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht