16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
VR Welding: Handleiding bij VR-applicatie
In deze bijdrage vind je een handleiding voor de VR-applicatie VR Welding. Deze app werd ontwikkeld als onderdeel van een InnoVET-project met steun van de Vlaamse Overheid.
VR Welding heeft twee doelen:
- instructies aanleren voor de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Veiligheidspictogrammen: Kwartetspel
Door een kwartetspel te spelen, leren je studenten over veiligheid in de praktijklessen en maken ze kennis met de pictogrammen. Tijdens het spel maken ze kennis met volgende pictogrammen:
- veiligheidshelm,
- veiligheidsschoenen,
- beschermende …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Sensoren en actuatoren: Theorie en opdrachten
Theoretische uitleg en oefeningen over sensoren, actuatoren en de toepassing van deze systemen in een productieautomatisatie.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Carrosserie en lassen: Werkbundel
De werkbundel bevat woordenschatlijsten en makkelijke oefeningen. De volgende woordenschatlijsten en oefeningen komen aan bod:
- woordenschat auto-onderdelen (in tekst en in foto's);
- korte tekst over de eerste auto + …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
VR App Kolomboor: Demovideo
Demovideo voor de gerealiseerde VR App Kolomboor. Deze kadert in het InnoVETproject van 20-21. De video is niet bedoeld als bruikbare educatieve film, maar toont de werking eens je in de app bent met de VR bril op je hoofd. Vandaar het …
VideoLeerkracht -
STEM integreren
In dit filmpje van ca. negentien minuten legt de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! uit hoe je optimaal STEM integreert in het secundair onderwijs.
Vragen die worden beantwoord:
- Op welke manier komt STEM aan bod in het curriculum na de …
VideoLeerkracht -
Virtual reality: Kolomboormachine
Dit filmpje geeft een impressie weer van de Virtual reality kolomboormachine app dat onze gamificator gemaakt heeft voor gebruik op de Oculus Quest.
Momenteel zijn we nog bezig met de fine-tuning maar binnenkort zal deze gratis beschikbaar …
Video (4)Directie -
Virtual Reality in TA Keerbergen
Een goed praktijkvoorbeeld van TA Keerbergen waar meerdere leerlingen tegelijk kunnen werken in Virtual Reality. Meer informatie in het filmpje rond de aanpak en de voordelen van hun werkwijze.
VideoLeerkracht -
Augmented Reality: COSMO onderzoek
Hier wordt Spatial AR uit het COSMO-onderzoek kort voorgesteld om een eerste indruk te geven van wat dit inhoudt en hoe wij het inzetten.
VideoLeerkracht -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, buitengewoon onderwijs, wordt Spatial Augmented Reality ingezet om leerlingen te ondersteunen bij assemblagetaken. De school participeert aan het COSMO-onderzoek waarbij de technologie verder op punt wordt gezet. Hoewel …
VideoLeerkracht