16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
VIA, een stap in de goede richting: Workshops
Wil je ook graag met je leerlingen je steentje bijdragen aan een betere toekomst voor heel wat jongeren, zowel hier in België als in onze partnerlanden, zonder dat je het gevoel hebt dat je je suf moet werken?
Dan ben je bij VIA, de light versie …
Aankondiging -
Waar je wieg staat, bepaalt je kansen (niet): Interactieve workshop
Tijdens deze interactieve workshop komt er een medewerker van VIA Don Bosco naar jouw school om de leerlingen op een interactieve manier kritisch te laten nadenken over de vraag: 'Bepaalt je wieg je verdere kansen in je leven?'
We doorprikken hierbij …
tot
Nascholing of activiteit -
Gesprekshappertje sport en spel: Werkvorm filosoferen met kinderen
Het gesprekshappertje is een spelvorm die al generaties lang bestaat. Filodroom ontwierp een gesprekshappertje in verschillende thema’s.
Op het gesprekshappertje staan filosofische vragen en/of opdrachten om de kinderen actief aan het denken te …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Hoe organiseer je een geslaagde fondsenwervende actie: Workshop
Tijdens deze workshop kom je alles te weten over hoe je een fondsenwervende actie met je klas of school kan organiseren. Tijdens de workshop krijg je heel wat tips om de opbrengst te verhogen.
VIA Don Bosco kan bij jou op school komen en biedt ook …
tot
Nascholing of activiteit -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Inclusief onderwijs: Leesopdracht en reflectie
Vragen bij het interview en de video-reportage uit Don Bosco Magazine met de slechtziende Johan (8 jaar). Johan vertelt daarin over de kansen en uitdagingen die hij ervaart wanneer hij één keer per week naar een 'gewone' school kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Themarondleiding Hatsjoe… gezondheid: Over gezondheid, hygiëne en pandemieën in de Romeinse tijd
Het valt niet te ontkennen, Covid-19 heeft een ongeziene impact op onze samenleving. Ook de Romeinen werden herhaaldelijk geplaagd door niets ontziende epidemieën. Aan de hand van de attributen van de Romeinse arts Galenus en de Godin Hygieia …
tot
Nascholing of activiteit -
Franciscus van Assisi en de wolf
Een animatiefilm over de Franciscus van Assisi en de wolf van Gubbio, gemaakt door Museum DE MINDERE. Een ideaal leermiddel om aan de slag te gaan rond Werelddierendag.
Video (12)