16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Aangenaam: Techniek - Explobots
In Aangenaam maken de leerlingen kennis met het vak techniek, met de Explobots en de vijf ervaringsgebieden. Het project is ontwikkeld voor scholen die meerdere projecten van Explobots gebruiken en als project om het schooljaar de starten. …
Fysiek materiaal -
Proper en gezond
In Proper en gezond maken de leerlingen kennis met de verschillende soorten ziektekiemen, antibiotica, vaccins en ons immuunsysteem. Ze leren hoe verzorgingsproducten en schoonmaakproducten ons kunnen beschermen tegen ziektekiemen. …
Fysiek materiaal (3) -
Puffen of rillen
In Puffen of rillen vertrekken de leerlingen van de klimaatverandering als probleemstelling, maken ze experimenteel kennis met het broeikaseffect en bestuderen ze een paar statistieken. Ze worden aangezet om na te denken over welke ontwerpen en …
Fysiek materiaal -
Sport en technologie
In Sport en technologie onderzoeken de leerlingen aan de hand van statistieken de behoefte van sport in onze maatschappij en maken ze kennis met het metabolisme.
Ze onderzoeken welke antwoorden de technologie heeft op deze behoefte door …
Fysiek materiaal -
Op reis naar een virtuele wereld
In Op reis naar een virtuele wereld maken de leerlingen aan de hand van onderzoeksopdrachten kennis met virtual reality, stereoscopie, het gyroscopisch effect, lenzen en magnetisme. Dit vormt een mooie basis om via het technisch proces zelf een …
Fysiek materiaal