16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Energierugzak
Zijn er energievreters op jouw school? Laat je leerlingen op speurtocht gaan om het sluipverbruik, de verlichting of de verwarming in het klaslokaal te onderzoeken. Met de meetinstrumenten van de rugzak lichten je leerlingen het energieverbruik …
Fysiek materiaal -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Climate Detectives: Word klimaatdetective en maak het verschil
Dit project is mogelijk gemaakt door ESA. Het daagt leerlingen uit om het verschil te maken bij het begrijpen en beschermen van het klimaat op aarde. Leerlingen doorlopen drie fases.
- Bij fase 1 gaan ze op zoek naar een klimaatprobleem uit de buurt. …
Downloadbaar lesmateriaal -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Drijven en zinken: Kijkopdracht
De leerlingen kijken een filmpje over zinken en drijven. Naderhand moeten ze proberen de meerkeuzevragen in te vullen. Ten slotte vullen ze een samenvattend kader in.
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht -
MOS-energiekoffer
MOS stelt gratis energiekoffers ter beschikking. Daarin vind je een handleiding en tal van instrumenten om samen met de leerlingen een energieonderzoek op school te voeren. Denk aan energiemeters, infraroodthermometers en CO2-meters …
Fysiek materiaal -
Plukvers van de Pers: Werkboekje
Werkboekje over de fruitteelt. Volgende vragen komen aan bod:
- Het werk een jaar rond in de boomgaard/plantage?
- Hoe weet een fruitteler wanneer zijn fruit juist moet geplukt worden?
- Hoe hebben we in juni nog altijd vers fruit van eigen bodem?
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
NEMO Science Museum
Deze themapagina van het NEMO Science Center richt zich op het bouwen van een constructie. Uitdagingen zijn onder meer:
- een tipi bouwen met een krant;
- een toren bouwen met bekers;
- bouwen met spaghetti;
- architectuur bij dieren;
- zelf een stevige brug …
Website (17)Leerkracht -
Oost-Vlaamse subsidie voor STEM-expedities
De Provincie Oost-Vlaanderen wil leerlingen uit de 3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs op een leuke en interessante manier laten proeven van STEM en techniek. De STEM-expeditie is een doe-activiteit en heeft als doel de …
Aankondiging