16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Aan de slag met filmwijsheid: Webinarreeks
Aan de slag met filmwijsheid is een webinarreeks voor leerkrachten en cultuureducatoren, die hen wegwijs wil maken in film, filmtaal en filmeducatie zodat ze deze kennis kunnen meenemen naar de klas of naar activiteiten rond film in de vrije tijd. …
Video -
Soundpainting met dans en muziek
In deze video zien we een eindresultaat waaraan vijf dagen gewerkt is met twee klassen. Eric Le Louvier is de soundpainter. In dit praktijkvoorbeeld kan je zien hoe je kan soundpainten met dans en muziek, er wordt bewogen, gedanst, gezongen en er …
VideoLeerkracht -
Een stop-motionfilm maken: Tutorial
In deze video laat Jasper jou zien hoe je stap voor stap een stop-motionanimatie maakt. Hij werkt hierbij o.a. met Playmobil. De verschillende onderdelen die in dit filmpje aan bod komen, zijn:
- het verhaal;
- de diepte;
- het natuurlijk bewegen; …
Video (5)Leerkracht -
In de hal van de Bergkoning: Bodypercussie
In deze playlist op YouTube staan filmpjes die jou helpen om aan jouw leerlingen een choreografie met bodypercussie aan te leren op In the Hall of the Mountain King of In de hal van de Bergkoning.
Video (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Spelen met tekstinhoud en sfeer: Lesidee
Ooit al eens je leerlingen uitgedaagd om een tekst te lezen op een manier waarop het eigenlijk helemaal niet bedoeld is?
In deze video krijg je te zien wat het effect is als je bv. Old MacDonald Had A Farm zou lezen alsof het een tekst is uit …Video (7)Leerkracht -
Mr. Noé: YouTubekanaal met playlists
Mr. Noé is een YouTubekanaal dat lesideeën aanreikt om muzikaal aan de slag te gaan met kinderen en jongeren. Op het kanaal vind je:
- video's rond bodypercussie;
- kinderdansjes;
- spelletjes en uitdagingen;
- video's voor leerlingen die …
Video (7)Leerkracht -
Hoe zijn muzieknoten ontstaan: Uitlegvideo
Heb je niet veel tijd, maar wil je toch op een heel eenvoudige wijze aan je leerlingen een overzicht geven van het ontstaan van het notenschrift?
Aan de hand van deze video van Clipphanger ontdekken je leerlingen welke tijdlijn er werd gevolgd …
Video (3)Leerkracht -
Crea-ine & Workshops: Kunstige filmpjes vol inspiratie
Crea-ine & Workshops is het YouTubekanaal van Ineke van Geemen-Reuling.
In dit leermiddel vind je een playlist met filmpjes die je kan gebruiken om creatief en beeldend met jouw leerlingen aan de slag te gaan.In de playlist komt een hele …
Video (5)Leerkracht -
Line Rider van DoodleChaos: Grafische voorstellingen van een muziekwerk
Line Rider is een klein animatiefiguurtje dat op een sleetje rijdt en op de golven van de muziekwerken mee beweegt. Wil je klassieke en minder klassieke werken visueel aanbrengen bij je leerlingen en ben je op zoek naar een grafische partituur of …
Video (11)Leerkracht -
Bolero van Maurice Ravel: Animatiefilm
De Bolero is nooit meer eentonig voor jouw jonge publiek met dit fijne animatiefilmpje. Muzieknoten ontpoppen zich tot muzikanten en zijn ook de personages in het verhaal.
De animatie zelf is gemaakt door Simon Brethé met muziek van het …
Video (13)Leerkracht -
Beethovens vijfde symfonie: Bodypercussie of body tap
In dit videofragment zien we Choeur des Colibris aan het werk. De jongeren brengen een grafisch zeer mooie versie doorspekt met bodypercussie van de vijfde symfonie van Beethoven.
Deze versie met body tap werd gearrangeerd en gedirigeerd …
Video (15)Leerkracht -
Septimino - Minuet van Beethoven: Musicogram
Wil je werken rond klassieke muziek in de klas? Aan de hand van de visuele ondersteuning is een musicogram een ideale werkvorm om te gebruiken. Juf Evy maakte dit musicogram op het lied Septimino - Minuet van Beethoven. Ze focuste hierbij op de …
Video (3)Leerkracht