16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
Zelfvertrouwen en groeimindset
Met een groeimindset leren leerlingen te focussen op groei en het proces in plaats van op een eindresultaat en een prestatie. Werken aan zelfvertrouwen zorgt ervoor dat leerlingen goed in hun vel zitten en dat ze beter tot leren kunnen komen. In …
VideoNieuw -
Welbevinden in je klas
Leerlingen die zich beter voelen, gaan beter presteren. Als je beter presteert, ga je je beter voelen. In deze video wordt uitgelegd hoe je kan werken aan veerkracht en hoe je wekelijks rond welbevinden kan werken.
Met de Sidekick Solutions behandelt …
VideoNieuw -
Hoe kan ik op een speelse manier gevoelens bespreekbaar helpen maken?
Over de streep is een methode voor leerlingen om elkaar echt te leren kennen en om te zien waar ze allemaal mee struggelen. Op deze speelse manier kan je gevoelens bespreekbaar helpen maken. De methodiek helpt leerlingen inzien dat ze er niet alleen …
VideoNieuw -
Moev Apotheose: Opleidings- en inspiratiedag in HOGENT
De Moev Apotheose is een jaarlijkse opleidings- en inspiratiedag voor leerkrachten LO en vakleerkrachten.
De Apotheose is hét moment om jouw praktische kennis op te frissen, te ervaren hoe andere scholen aan de slag gaan rond beweging en …Nascholing of activiteitNieuw -
Gezonde mond: Vlaams instituut mondgezondheid
Mondzorg is geen luxe, maar een basisrecht. Het is belangrijk dat je weet waarom mondgezondheid essentieel is en wat je concreet kan doen. Daarom werd het Vlaams Instituut Mondgezondheid opgericht, met steun van de Vlaamse Overheid. Ze bieden heel …
WebsiteLeerkracht -
Frans of Nederlands drama: Workshop of lessenreeks
Motivatie en spreekdurf bevorderen
Met deze samenwerking tussen THEATrAAL en Fluxusacademie, willen we leerlingen helpen met het vinden van het nodige vertrouwen om hun spreekangst in te ruilen voor spreekdurf en zo al doende hun taal en expressie te …tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Stress bij leerlingen: Tips
Als leerkracht kan je je leerlingen helpen ontdekken wat hen in stressmodus drijft, wat hun draagkracht is en hoe ze hun stresspieken kunnen afvlakken.
Stress laat zich in heel wat gevallen wel temmen, als je én mildheid aan de dag legt …
Downloadbaar lesmateriaal -
Ontmoetingsdag 2024: Handelingsgericht samenwerken voor en door onderwijsprofessionals
Wil je als onderwijsprofessional meer te weten komen over diversiteit in de schoolcultuur en andere onderwijsthema’s?
Schrijf je in voor de ontmoetingsdag van TOPunt Gent in samenwerking met Universiteit Antwerpen.
Verruim er je blik en je …Nascholing of activiteit -
Omgaan met boosheid en frustratie: Fiche
Wat maakt me boos? Hoe herken ik boosheid bij mezelf en anderen? Wat kan ikzelf doen? Wat kunnen anderen doen?
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Hygiëne, haarverzorging, voeding, medische zorg, babyverzorging en zwangerschap: Educatieve posters
In dit leermiddel vind je educatieve posters over persoonlijke hygiëne, haarverzorging, voeding, medische zorg, babyverzorging en zwangerschap.
Aan de hand van de posters kan je met leerlingen het gesprek aangaan over gezondheid en het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Het Blokje: Tool voor spanningsregulatie
Het Blokje is een hulpmiddel om kinderen en jongeren te helpen met spanningsregulatie.
Op de site vind je:
- info over de tool,
- een webshop om het materiaal aan te kopen,
- vormingen voor op school.
WebsiteAndere functie