16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
Hoe gaat het met jou?: Ganzenbord
Dit spelbord kan gebruikt worden om in gesprek te gaan met leerlingen.
Je kan het in groep spelen of per twee om het gesprek op gang te brengen.Downloadbaar lesmateriaal (7)Ander -
Zijde: Begrijpend lezen
Deze opdracht gaat over het boek Zijde van Alessandro Baricco. Het is een alternatieve boekbespreking waarbij leerlingen dieper nadenken. Deze opdracht helpt je leerlingen om meer te weten te komen over Zijde en om hun gedachten en gevoelens over het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
LHBTIQ+: De Basiscursus
Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt in de zorg. In deze basiscursus leer je over de begrippen sekse, gender en seksuele oriëntatie. Ook leer je over inclusieve communicatie en hoe je dat aanpakt, hoe je zichtbaar een …
VideoLeerkracht -
Frans of Nederlands drama: Workshop of lessenreeks
Motivatie en spreekdurf bevorderen
Met deze samenwerking tussen THEATrAAL en Fluxusacademie, willen we leerlingen helpen met het vinden van het nodige vertrouwen om hun spreekangst in te ruilen voor spreekdurf en zo al doende hun taal en expressie te …tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Werken met bronnen: Poster
Poster voor het geschiedenislokaal met verwijzing naar de historische vragen die de leerlingen moeten stellen wanneer ze werken met bronnen in de les.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Burgerbeweging Klimaan: Lokale klimaatprojecten
In deze webinar schetst Tris Segers, een medewerkster van Mechelse burgerbeweging Klimaan, hoe je zorgzaam kan omgaan met onze commons: grond, water, energie, mobiliteit, lucht enz. Ze illustreert dit aan de hand van enkele lokale projecten …
Video -
Onderwijs in Vlaanderen: Studiekeuzehulp
Beknopte brochure over het onderwijs in Vlaanderen in helder Nederlands. Bedoeld om OKAN-leerlingen te helpen een juiste studiekeuze te maken na OKAN. Kan als leesoefening worden gebruikt voorafgaand aan het studiekeuzeproces.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hey, ik ben oké in klas en school
Ankerpunt vzw komt bij jou in de klas.
Deze workshop zet in op het welbevinden van elke leerling, de hele klas en natuurlijk ook die van de leerkracht. Het is dé perfecte kans om de kinderen op jouw school mentaal, fysiek en sociaal sterker te …tot, tot
Nascholing of activiteit -
Fietsen met een hoofdtelefoon: Leesopdracht
Leerlingen lezen een artikel over fietsen met een hoofdtelefoon op en beantwoorden enkele meerkeuzevragen.
Je kan dit gebruiken als extra oefening i.v.m. verkeersveiligheid of om een klasgesprek aan te gaan.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Veiligheidsaanduidingen in het magazijn: Quiz - Lift 4
Met deze Kahoot!-quiz worden enkele gevarenpictogrammen die werden behandeld in Thema 5 overlopen.
Interactieve oefeningLeerkracht