16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Life Space Crisis Intervention (LSCI): Methodisch omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis
LSCI is een verbale interventiemethodiek die je leert omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis. Met de theoretische achtergronden en de vele vaardigheden die je tijdens deze opleiding leert, krijg je als het ware een stafkaart …
, tot, , ,
Nascholing of activiteit -
Cool, ik kan helpen: Theater over EHBO
Joris is een niet al te handige slungel. Hij helpt graag mensen en zou later dokter willen worden. Daarom wil hij al lessen EHBO volgen. Hij komt terecht bij verpleegster Nancy, die ervan droomt een zangwedstrijd te winnen.
‘Cool, …
tot
Nascholing of activiteit -
Eerste hulp bij tandongevallen: Infofiche
Deze infofiche werd opgesteld door het Vlaams Instituut Mondgezondheid en geeft aan wat je moet doen bij een gebroken of verplaatste (melk)tand.
Beeld -
Natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs: Wetenschappelijk rapport en bevraging
UAntwerpen onderzocht in opdracht van Duurzaam Educatiepunt de wetenschappelijke literatuur over natuurbetrokkenheid in het secundair onderwijs. Het rapport gaat dieper in op de drempels en de hefbomen om jongeren meer te betrekken bij de natuur. …
Artikel -
Eetproblemen op school: Opname van online vorming
Deze online lezing behandelt het thema eetgedrag en eetproblemen op school. Het wordt gekaderd binnen het ontwikkelingsproces dat kinderen en jongeren doorlopen en spannende groeithema's die daarbij komen kijken. Er wordt ingegaan op hoe je …
Nascholing of activiteit -
Eetgedrag: E-learning Groeiwijzer
Deze e-learning bevat de belangrijkste informatie rond de ontwikkeling van eetgedrag bij kinderen.
De cursus bestaat uit vier interactieve modules. Net zoals een boek is elk van deze modules opgebouwd uit hoofdstukken en pagina’s. …Nascholing of activiteit -
Gratis GoodFood@School-trajecten voor Gentse scholen
Een unieke kans!
Naast het gezin speelt ook de school een cruciale rol in het leren over, en aanleren van gezonde, duurzame eetgewoonten. Om scholen hierin te ondersteunen, lanceert de dienst milieu en klimaat van stad Gent samen met Rikolto …
Aankondiging -
Een gezond en energiezuinig binnenklimaat: MOS-actiefiche
In lokalen die goed geïsoleerd zijn (goede isolatie is luchtdicht) of waar veel mensen vertoeven (zoals in klaslokalen) is ventilatie en verluchting heel belangrijk. Er moet voldoende verse lucht aangevoerd worden om een gezond binnenklimaat …
Downloadbaar lesmateriaal -
Yes, ik ben niet verslaafd!: Theater over drugspreventie
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Zodanig afhankelijk dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk, los kan laten. Het gedrag van de persoon is …
tot
Nascholing of activiteit -
Bullshit Free Generation: van handige lesmaterialen tot een sterk rookbeleid
Voor het eerst in tien jaar daalt het tabaksgebruik bij jongeren niet meer. Binnen de dubbele en arbeidsfinaliteit gebruiken leerlingen meer sigaretten dan in de doorstroomfinaliteit. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van het Vlaams …
Aankondiging -
Mierzoet: Spelvorm gezonde voeding
De mieren gaan de gezonde tour op. Maar jij moet hen helpen in dit educatieve spel rond gezonde voeding!
Verzamel voor jouw mierenkolonie producten met zo weinig mogelijk suiker, of zo gezond mogelijke producten, of stel een hele maaltijd of dagmenu …
Fysiek materiaal (7) -
Bewegingsvriendelijk lesgeven: Vorming
De leerlijn is een praktisch instrument dat schoolteams ondersteunt bij het invullen en afstemmen van hun gezondheidseducatie rond de verschillende thema’s. Op verschillende onderwijsniveaus, gaande van kleuteronderwijs tot …
Nascholing of activiteit