16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
360°-tour maken met Xerte: Stappenplan
Met Xerte kan je interactieve 360°-tours creëren. Een 360°-afbeelding vormt de basis van de tour. Daaraan kan je andere 360°-afbeelding koppelen, zodat gebruikers zich als het ware voortbewegen in de locatie.
Elke 360°-afbeelding …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Hoe geef ik goede bestandsnamen?
Het geven van goede bestandsnamen is cruciaal voor het organiseren en gemakkelijk
terugvinden van je bestanden. In deze bijdrage vind je enkele tips voor het geven van goede bestandsnamen.Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Systeembeheerder, … -
Monteren met B-roll in CapCut
Deze screencast leert je hoe je in CapCut een interview monteert met B-roll. Daarbij wissel je de beelden van het interview af met aanvullend of alternatief beeldmateriaal waarbij de commentaar of audio doorloopt. Deze techniek zie je bijvoorbeeld …
VideoLeerkracht -
Interview met ondertitels monteren in CapCut
In deze screencast leer je hoe je een interview monteert met de online video-editor CapCut. CapCut is een online videobewerkingstool waarmee leerlingen video's kunnen monteren in de webbbrowser.
VideoLeerkracht -
Gratis tools in je les: Presentatie ICT-dag 2024
Presentatie waarin eerst kort het T-Packmodel wordt besproken. Daarna wordt dieper ingegaan op verschillende gratis tools die je kan inzetten om interactief aan de slag te gaan:
- Mentimter;
- Flip;
- Canva;
- ChatGPT en Bing Create;
- Quizizz.
Gebruik ook de …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Werken met het toetsenbord: Visual
Hebben jij of jouw leerlingen het soms moeilijk met het vinden van de juiste toetsencombinaties voor het euroteken of het apenstaartje (@) of letters zoals é, ç, ê ... ? Deze toetsenbordafbeelding leert jouw leerlingen meteen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Games in de klas: Richtlijnen voor succesvolle leerdoelen
Het handboek Games in de klas is bedoeld als leidraad voor leerkrachten die videogames in hun lessen willen verwerken. Je vindt er de achtergrondkennis in die je nodig hebt om videogames in te zetten als educatieve tools. Er staan ook heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal -
Code City: Programmeren met micro:bit
In deze bijdrage vind je een oefenboekje om te leren programmeren met de BBC micro:bit. Dit boekje werd samengesteld in kader van het project Code City waarbij leerlingen leren coderen.
Code City wordt gerealiseerd door District09, Fyxxi en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Andere functie -
ICT op school: ICT-tips
Document met de ICT-tips die je kan delen met collega's en/of leerlingen. De tips gaan over:
- sneltoetsen,
- spellingcontrole,
- handige toepassingen,
- ...
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Professioneel engagement en digitale bronnen: ICT-tips en -tricks
Vaak werken leerlingen en leraren op school zowel in een elektronische leeromgeving zoals Smartschool en daarnaast ook in een cloudomgeving zoals Microsoft 365 of Google Workspace. De syllabus uit deze bijdrage bundelt een heleboel ICT-tips en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder