16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Handleiding schoolmoestuin
Eten doen we de hele dag door, maar veel kinderen weten niet dat maïs, aardbeien en sla ooit kleine zaadjes waren.
Via de schoolmoestuin kun je kinderen laten kennismaken met het wonderlijk proces van zaadje tot plant. De schoolmoestuin is …
Artikel -
Natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs: Wetenschappelijk rapport en bevraging
UAntwerpen onderzocht in opdracht van Duurzaam Educatiepunt de wetenschappelijke literatuur over natuurbetrokkenheid in het secundair onderwijs. Het rapport gaat dieper in op de drempels en de hefbomen om jongeren meer te betrekken bij de natuur. …
Artikel -
Hersteleconomie: Milieuvriendelijk en financieel voordelig
Door een product te herstellen in plaats van te vervangen (aankoop nieuw product), verlengt de levensduur van het product. Hierdoor worden de materialen en broeikasgasemissies bij de productie van een nieuw product uitgespaard.
Bij producten die …
Artikel -
De materialenvoetafdruk van de Vlaamse consumptie
De materialenvoetafdruk van Vlaanderen of Raw Material Consumption (RMC) is het totaal aan primaire grondstoffen die wereldwijd ontgonnen worden als gevolg van de Vlaamse consumptie.
Deze primaire grondstoffen zijn mineralen, …
Artikel -
Globale milieuwinsten door lokale en circulaire textielconsumptie
Om aan onze Vlaamse consumptiebehoefte te kunnen voldoen, moeten we momenteel een groot deel van de benodigde grondstoffen uit het buitenland halen. Hergebruik, recyclage en hoogwaardige, lokale productie van textiel kunnen er voor zorgen dat de …
Artikel -
Klimaatvoetafdruk: Duurzaam t.o.v. een fast fashion T-shirt
De Europese consumptie van textiel heeft de vierde grootste impact op milieu en klimaatverandering, na voeding, huisvesting en mobiliteit. Textielconsumptie zit bovendien in de top drie van factoren die het meeste druk leggen op water- en …
Artikel -
Climate change: Brochure
Tsjechische brochure waarin uitgelegd wordt hoe en waarom onderwijs over de klimaatverandering belangrijk is.
ArtikelLeerkracht -
GoodPlanet Challenge 4: #iktrekhetmijaan
#iktrekhetmijaan is een actiedag van Departement Omgeving die is opgenomen als één van de zes actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.
#iktrekhetmijaan is…
Een actiedag die volledig in het teken staat van het klimaat. …Artikel -
GoodPlanet Challenge 3: #MissieMinder
#MissieMinder is een actiedag van MOS die is opgenomen als één van de zes actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.
#MissieMinder …
maakt leerlingen op Black Friday bewust van afvalproductie, de link ervan met …
Artikel -
GoodPlanet Challenge 2: Eet Lokaal
Eet lokaal is één van de zes actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.
Eet lokaal is …
Kiezen voor lokale en seizoensgebonden groenten en fruit.
Waarom?
Omdat producten die uit verre landen worden ingevoerd of …
Artikel -
GoodPlanet Challenge 6: Buitenlesdag
Buitenlesdag is een actiedag van MOS die is opgenomen als één van de zes actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.
Buitenlesdag is…
De tijd nemen om naar buiten te gaan voor een buitenles en te genieten van de natuur. …Artikel -
GoodPlanet Challenge 5: Wereldwaterdag@school
Wereldwaterdag@school is één van de zes actiedagen van de campagne GoodPlanet Challenges.
Wereldwaterdag@school is…
een symbolische actiedag waarop we extra zorgzaam omgaan met water. Dit jaar staat wereldwaterdag in het …Artikel