16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Romeinse republiek: Schema
Schematisch overzicht van hoe de Romeinse republiek in elkaar stak.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Klassieke oudheid: Tijdlijn
Tijdlijn met gebeurtenissen tijdens de klassieke oudheid. Er worden 200 gebeurtenissen/periodes weergegeven.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Evangelisten: Schema
Hier vind je een overzicht van de vier evangelisten, elk met informatie over de oorsprong van hun symbool, de tijd en plaats waar hun evangelie is geschreven, de beoogde doelgroep en de belangrijkste inhoud van hun geschriften.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Grieken, Hellas: Schema - Storia 1
Dit is een schema met oplossing gebaseerd op de lessen rond de Grieken.
Het schema kunnen leerlingen zelfstandig invullen door opzoekwerk te doen. Dit kan adhv. een handboek of met behulp van het internet. Het schema kan hen helpen om zelfstandig op …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Politiek in Athene: Schema
Dit is een schema van hoe de politieke situatie er in Athene heeft uitgezien. We situeren ons van de 8ste eeuw v.Chr. tot en met de 1ste eeuw v.Chr.
Dit schema geeft jou als leerkracht een beter zicht op de bestuursvormen van Athene.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Politiek in Sparta: Schema
Dit is een schema van hoe de politieke situatie er in Sparta heeft uitgezien. We situeren ons van de 8ste eeuw v.Chr. tot en met de 1ste eeuw v.Chr.
Dit schema geeft je als leerkracht een beter zicht op de bestuursvormen van Sparta.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Student (lerarenopleiding) -
Heeft Jezus echt bestaan?: Uitlegvideo
In deze video wordt de vraag van een leerling beantwoord: Heeft Jezus echt bestaan? En hoe weten we dat nu zeker?
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Werkvormen in de geschiedenisles
Op deze website worden verschillende werkvormen aangereikt.
Je kan deze als inspiratie gebruiken, daarnaast wordt concreet leermateriaal (templates, documenten, links naar sites ...) aangeboden.
WebsiteStudent (lerarenopleiding) -
Geschiedenis studeren: Stappenplan
Hoe moet je geschiedenis studeren voor een toets?
Dit stappenplan kunnen leerlingen klassikaal gebruiken of tijdens een individuele begeleiding.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Student (lerarenopleiding) -
Vrouwelijke klassieke componistes: Didactisch materiaal
Deze website is het resultaat van de bachelorproef Vergeten vrouwen - Hoe zetten we klassieke vrouwelijke componistes op de kaart binnen het secundair onderwijs?. Deze is ontstaan in het kader van de opleiding tot leerkracht secundair onderwijs …
WebsiteStudent (lerarenopleiding) -
Minimusical rond de Eerste Wereldoorlog: Muzikale integratie in de les geschiedenis
In dit lesidee integreert juf Evy muziek in het vakgebied geschiedenis. Aan de hand van een minimusical gaan de leerlingen aan de slag met de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog.
Downloadbaar lesmateriaal (15)Student (lerarenopleiding) -
Geschiedenis van betaalmiddelen
Bundel over de geschiedenis van de betaalmiddelen.
De leerlingen krijgen een basisinzicht in de verschillende betaalmiddelen doorheen de tijd. Er worden ook oefeningen aangeboden zoals een luister- en rangschikoefening.
Downloadbaar lesmateriaal (14)Student (lerarenopleiding)