16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Anton: Oefensite
Applicatie waarin je woordenschatlijstjes kan importeren om je leerlingen de woordenschat te laten oefenen of één van de andere online oefeningen kan laten maken op woordenschat of spraakkunst.
App of softwareLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Virtueel museum van Vlaanderen: Website
Erfgoed verbindt je met geschiedenis en cultuur. Gebouwen of de sporen ervan, ambachten, feesten en tradities, kunst- en gebruiksvoorwerpen, manuscripten, documenten, films en foto’s, al het erfgoed dat getuigt van de geschiedenis en cultuur …
App of softwareLeerkracht -
Robocode: Programmeerspel
Robocode is een programmeerspel waarbij het doel is om een robotgevechtstank te ontwikkelen om te strijden tegen andere tanks in Java. De robotgevechten worden in realtime en op het scherm uitgevoerd.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Tracks: Adaptieve lesmethode Engels voor het secundair onderwijs
Tracks is een adaptieve methode Engels voor de 1ste , 2e en 3e graad van het secundair onderwijs. Met deze blended learning lesmethode oefenen leerlingen zelfstandig online op hun eigen niveau en brengen ze het geleerde in praktijk in de …
App of software -
Grammarly: Tool tekstcorrectie
Deze tool kan jou en je leerlingen helpen bij het schrijven van correcte Engelse teksten. De tool geeft feedback over:
- spelling,
- grammatica,
- leestekens.
App of softwareLeerkracht -
Quiz: Franse telwoorden en rangtelwoorden 0-100
Vijf testen in HTML5, samengevoegd in één programma. Bevat extra luistermateriaal over de woordenschat telwoorden en rangtelwoorden van de lijst Basisonderwijs Actieve woordenlijst Frans, gaande van 0 tot 100. Met zinvolle …
App of software (7)Leerkracht -
7 Quizzen: Activités en classe
Zeven testen onder één dak, met extra oefenmateriaal over de woordenschat rond klas/schoolmateriaal van de lijst Basisonderwijs Actieve woordenlijst Frans. Het accent ligt op de luistervaardigheid van eenvoudige contextgerichte …
App of software (4)Leerkracht -
Be.Live: Gebruiksvriendelijke manier voor livestreaming
Be.Live is een gebruiksvriendelijke manier om live te gaan. Het kan zelfs gelijktijdig op Facebook en YouTube. Het is ook mogelijk om een opname te maken om nadien uit te zenden. De basisversie is gratis. Er zijn heel wat mogelijkheden: solo, …
App of softwareLeerkracht, Administratief personeel, …