-
Historisch denken
De volumes in deze nieuwe reeks, gericht tot geschiedenisleerkrachten en historici, zijn toegankelijk geschreven en verdiepen zich in cruciale aspecten van historisch denken.
Het einddoel van het geschiedenisonderwijs is het historisch denken …
Fysiek materiaalNieuw -
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalAndere functie -
Beter met conflicten. Herstelgericht werken op school.
Overal waar mensen samenleven, doen zich kleine en grotere conflicten voor. School is daar geen uitzondering op. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Alleen schort er iets aan de manier waarop we conflicten aanpakken. We reageren krampachtig, …
Fysiek materiaal -
Soft skills. Do en mind skills om de leerkracht te zijn die je écht wilt zijn
Soft skills. Do en mind skills om de leerkracht te zijn die je écht wilt zijn is een boek dat speciaal is geschreven voor leerkrachten door een leerkracht zelf. Het biedt concrete tools en bruikbare adviezen die direct in de klas kunnen …
Fysiek materiaalLeerkracht -
Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen: Handboek
Dit boek richt zich op bestuurders van onderwijsorganisaties. Om zicht te krijgen op bestuurlijk handelen hebben de auteurs gebruikgemaakt van onderzoek naar succesvolle schoolsystemen (zoals in Ontario, Finland en Singapore) en succesvolle …
Fysiek materiaal -
Waarom leren niet vanzelf gaat. 10 inzichten voor de leerkracht
In het befaamde boek Why Don’t Students Like School? geeft cognitief psycholoog Daniel Willingham op onderzoek gebaseerde inzichten en praktische adviezen over effectieve leerstrategieën. Deze nieuwe Nederlandse editie is vertaald …
Fysiek materiaal -
Praktische gids voor consultatieve leerlingbegeleiding: Bouwstenen, hulpmiddelen en stappenplan
Kenmerkend voor consultatieve leerlingbegeleiding is het gesprek tussen leraar en begeleider over een leerling. Geen gewoon gesprek, geen intake- of adviesgesprek, maar een gesprek waarbij de begeleider de leraar helpt een professioneel …
Fysiek materiaal -
Van digibeet naar mediawijs
Waarom doen jongeren aan sexting? Hoe ga je best om met online haatspraak? En wat is een goede nettiquette?
Een boek vol tips & tricks voor leerkrachten, opvoeders, pedagogen, maar ook (groot)ouders.
Fysiek materiaal -
Freinetonderwijs, een eigen wijze van onderwijs: Basisboek
Dit basisboek Freinetonderwijs is een rijke bron ter kennismaking met de eigen wijze van werken in het freinetonderwijs. Het is een ruim geïllustreerd naslagwerk om je praktijk te spiegelen en om met collega’s stappen te blijven zetten …
Fysiek materiaal -
Perspectieven op inclusief onderwijs
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om – in verbinding met alle actoren – werk te maken van inclusief onderwijs.
Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op …
Fysiek materiaal -
Orthopedagogisch onderzoek in het speciaal onderwijs
Onderzoekers en praktijkwerkers in de zorg en in het onderwijs hebben elkaar nodig.
Praktijkwerkers hebben wetenschappelijke input nodig om hun handelingsmogelijkheden verder te ontwikkelen en te verbeteren. Wetenschappers hebben hulpvragen uit …
Fysiek materiaal -
Later word ik koningin: Help, mijn kleuter wil schaken en ik ken er niets van
Later word ik koningin. Help! Mijn kleuter wil schaken en ik ken er niets van is een prentenboek om jonge kinderen vanaf 4 jaar mee te nemen in de wereld van het schaken.
Dit (voor)leesboek bestaat uit twee delen. In deel één maak …
Fysiek materiaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner