-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Onder de loep: Praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling in Vlaamse basisscholen
Hoe kun je als leerkracht je eigen onderwijspraktijk onder de loep nemen om het onderwijs te optimaliseren? Hoe kun je als schoolteam praktijkonderzoek doen om de praktijk bij te sturen en te innoveren? Over de wijze waarop praktijkonderzoek en …
ArtikelLeerkracht -
Een alternatieve manier om wiskunde aan te brengen bij leerlingen met ASS
Het werkveld vraagt om concrete onderwijsleerprogramma’s die aansluiten bij de behoeften van leerlingen met ASS. Door het ontwerpen van een werksysteem voor wiskunde op maat van leerlingen met ASS wordt getracht te anticiperen op het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas
Een samenvattend artikel met antwoorden op volgende onderzoeksvragen:
- Wat is er in de literatuur bekend over de ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een autismespectrumstoornis?
- Welke ondersteuningsvormen uit effectieve interventies gericht op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs: Methodologische gids Unicef
Met deze methodologische gids 'Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs' wil Unicef ieder kind in staat stellen om zich volledig te ontplooien en aan een rechtvaardige samenleving te participeren.
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs …
Artikel -
Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek dat je gratis kan downloaden.
Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij …
Artikel (4)Leerkracht -
Wat werkt in onderwijs voor kinderen uit gezinnen met laag inkomen
In dit artikel van Pedro De Bruyckere lees je wat echt werkt in het onderwijs voor kinderen uit gezinnen met een lage SES (en welke aanpak minder effect heeft).
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner