-
Kletskaarten: Verantwoord demonstreren
Op TV zien leerlingen regelmatig demonstraties en betogingen door burgers die aandacht vragen voor hun zaak. Helaas loopt het soms flink uit de hand met vernielingen en agressie. Wat moeten leerlingen hier van vinden? Waar liggen de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Werkwoorden in de toekomende tijd: Oefenblad
Oefeningen rond het gebruik van de werkwoorden gaan en zullen:
- werkwoorden vervoegen,
- pv. aanduiden in een zin,
- werkwoord vervoegen in een zin,
- zinsbouw (pv. + infinitief).
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hebben en zijn: Tegenwoordige en verleden tijd
Vervoeging van de werkwoorden hebben en zijn in de tegenwoordige tijd en de verleden tijd.
Volgende soort oefeningen komen aan bod:
- persoonsvorm zoeken in een zin;
- die persoonsvorm in een werkwoordentabel;
- werkwoord juist vervoegen in een …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
M of n: Werkblad
Werkblad om de klanken te leren onderscheiden en de letters correct te schrijven.
Downloadbaar lesmateriaal (6)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
F of v: Werkblad
Werkblad waarbij leerling f of v moet invullen.
Zo leren ze de klanken uiteen te houden en de letters correct te schrijven.Downloadbaar lesmateriaal (6)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
B of d: Werkblad
Werkblad om de klanken b en d te leren onderscheiden en om de letters correct te schrijven.
Downloadbaar lesmateriaal (10)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordenschat voor anderstalige leerlingen: Woordkaarten
Kaarten met afbeeldingen en woordbeelden waarmee leerlingen zinnen kunnen maken.
De woordkaarten zijn onderverdeeld in drie kleuren:
- geel (wie),
- rood (doet),
- bruin (wat).
Deze kleuren worden ook gehanteerd in de methode Zien is Snappen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Kledij en carnaval: Audiowoordenboek
De leerlingen bekijken de prenten en beluisteren de woorden.
Ze herhalen de woorden een paar keer.Je oefent met dit audiowoordenboek de woordenschat in verband met thema kledij.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Basisemoties: Memory
Zoek de tekeningen met dezelfde gevoelens: blij, boos, bang, verdrietig.
Interactieve oefening -
Blij, bang, boos, verdrietig
Welke foto hoort bij welk gevoel?
Wie is triestig? En wie is boos?Interactieve oefening