-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Begrijpend luisteren en lezen: Beslisboom
Wil je actief werken aan de vijf sleutels voor effectieve didactiek van begrijpend luisteren en lezen in de basisschool?
Deze beslisboom gidst je naar een passende luister - of leesles.Artikel (22)Leerkracht, Ander -
Het wilde dierenorkest: Recensie en lesideeën
In dit artikel vind je lesideeën om te werken met het boek Het wilde dierenorkest van Dan Brown.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mijn dorp, onze stad: Kleutergewijs
Dit artikel nodigt je uit om het met de kleuters eens uitgebreid over hun eigen dorp of hun stad te hebben. Hoe zouden jouw kleuters hun dorp of stad beschrijven? Als ze elk vijf beelden mochten selecteren, waarvoor zouden ze dan kiezen? Worden …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Een koffer vol rijke teksten: Kleutergewijs
Hoe kan je het lees- en luisterbegrip en de taal- en denkvaardigheid bij kleuters stimuleren? Ga bijvoorbeeld met rijke teksten aan de slag. Je leest meer in dit artikel van de blog Kleutergewijs.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Wiskundige vragen bij het voorlezen van prentenboeken: Kleutergewijs
We kennen allemaal mooie en aansprekende prentenboeken voor jonge kinderen en lezen deze graag voor. En dat doen we niet zomaar: naast het plezier van het samen lezen en het introduceren van bepaalde thema’s, werken we aan de hand van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalondersteuning voor kleuters die daar extra nood aan hebben: Kleutergewijs
Kleuterleerkrachten screenen de taalvaardigheid van de oudste kleuters met behulp van de test KOALA (KleuterOnderwijs Luistervaardigheid). Een goede gelegenheid om met het team te investeren in taalondersteuning voor kleuters die daar extra nood …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De verteltafel in zeven praktische stappen
De verteltafel is een geweldig middel om een verhaal tot leven te brengen. Door knuffels, poppetjes, attributen die een rol spelen in het boek, kunnen kinderen het verhaal na spelen. Ze spelen één of meerdere rollen en voeren, onder …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De weg naar meertalig voorlezen, drie drempels overwonnen: Kleutergewijs
Steeds meer scholen werken aan een gedragen visie rond meertaligheid. Onderzoek toont aan dat je de meertalige realiteit als troef kan uitspelen, door thuistalen een plaats te geven op school en in de klas. Een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Na de KOALA: Hoe geef je kleuters extra taalstimulering?
GO! BS De Puzzel uit Mechelen, meer dan 18 nationaliteiten en een mengelmoes van talen, doet er alles aan om elk kind een sterke talige start te geven. Ontdek de tips van kleuterjuf Astrid en directeur Saskia. En speel in op de taalscreening …
Artikel (3) -
Thuis lezen: Tips voor ouders en leerlingen
Nu de scholen gesloten zijn, is het belangrijk dat het (leren) lezen thuis doorgaat. Op deze pagina van het Expertisecentrum Nederlands vind je verschillende tips en materialen die hierbij kunnen helpen.
ArtikelSchool/onderwijs -
Zelfscan: Hoe rijk is jouw taal in de klas?
Kwetsbare kleuters in je klas zonder krachtige taalomgeving thuis? Taal is een belangrijke sleutel om te leren, samen dingen te doen. 'Het is meer dan woordjes en regeltjes leren', zegt professor Piet Van Avermaet. 'Veel pik je onbewust op'.
Kan in …
Artikel