-
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden: Handreiking
Met deze handreiking biedt Trimbos leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Aandacht voor executieve functies: Informatie, tips en ideetjes
In haar blog gaat juf Femke dieper in op de volgende executieve functies:
- inhibitie,
- werkgeheugen,
- planning en organisatie,
- taakinitiatie,
- emotieregulatie,
- flexibiliteit,
- metacognitie en zelfmonitoring.
Je ontdekt extra uitleg en …
Artikel (7)Leerkracht -
De gouden weken voor een goed begin van het schooljaar
Groepsvorming bestaat uit vijf fasen die een groep in ongeveer zes weken doorloopt. Na deze weken zijn de rollen, normen en waarden grotendeels bepaald voor de rest van het jaar.
Boaz Bijleveld beschrijft in zijn boek ‘De Gouden …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vrienden in de klas, hoe ondersteun je dat?
Leerlingen die extra aandacht vragen vanwege gedrag worden niet altijd geaccepteerd in de klas en hebben moeite met het aangaan van vriendschappen.
Welke rol kan jij als leerkracht daarin spelen?
Lees enkele adviezen en mogelijke strategieën …
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Communiceren over corona met hulpmiddelen
In dit artikel krijg je tips en hulpmiddelen aangereikt om over het coronavirus en de bijhorende maatregelen te communiceren met kinderen met een beperking.
In een aantal duidelijke filmpjes leggen ze de hygiënische maatregelen uit m.b.t. het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vredeshuisje op de speelplaats
Op welke manier kan je een herstelhuisje installeren op de speelplaats?
Hoe organiseer je het? Wat zijn de afspreken? Waarvoor kan het dienen?Artikel (9)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider, … -
Hinkelpaden: Hoe beginnen?
Hinkelpaden triggeren leerlingen op de speelplaats.
Je kan ook hier je creatief ei kwijt door hinkelpaden met opdrachtjes, voor specifieke doelgroepen enz.
In het artikel gingen (ook) leerlingen aan het werk.
Artikel (10)Leerkracht -
Executieve functies trainen met spelletjes
In het artikel staat kort uitgelegd wat executieve functies zijn, hoe je de executieve functies kan trainen en met welke spelletjes je dit kan oefenen.
Artikel (11)