16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Onderwijsdoelen in het secundair onderwijs
Dit filmpje geeft uitleg bij de nieuwe onderwijsdoelen die vanaf september 2019 stapsgewijs worden ingevoerd in de eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs.
Video -
Nieuw op Het Archief voor Onderwijs: Inspiratie rond de zestien sleutelcompetenties
Hoe zet je de vernieuwing om in de lespraktijk? Het Archief voor Onderwijs selecteerde relevante filmpjes en audiofragmenten om in de klas te werken rond de 16 sleutelcompetenties. Voor elke sleutelcompetentie vind je dit lesmateriaal, tips en …
Aankondiging -
Smokerface
Deze app laat door middel van een selfie zien hoe je gezicht eruit zou zien als je zou roken. De negatieve gevolgen van roken worden op jouw eigen gezicht getoond. Handig om te gebruiken bij rookpreventie en om te stimuleren om te stoppen …
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Verkiezingen: Quiz
Bekijk de Karrewietreportage over de verkiezingen. Vervolgens los je meerkeuzevragen op over de uitzending.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Typeles online
Typeles online is een gratis typecursus voor jong en oud. Je leert blind typen met 10 vingers. Er zijn verschillende toetsenbordindelingen en kleurschema's ter beschikking.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, Ander -
Likes and dislikes: Oral expression
Leerlingen oefenen hoe ze kunnen praten over hun likes en dislikes door elkaar te bevragen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Walk and talk game: Questions
Spreekoefeningen op het maken van yes or no questions en het geven van short answers in the simple present.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Positiewerkwoorden
Leerlingen vullen de zinnen aan met een passend positiewerkwoord (hangen, liggen, zitten, leggen of zetten).
Terwijl leerlingen de oefening maken, proberen ze zelf te achterhalen wat het verschil is tussen een actief en …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Hoeken in een vierhoek
Som van de vier hoeken in een vierhoek is 360 graden. Bereken de grootte van een hoek, op basis van drie gegeven hoeken.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Vraagstukken met percentages: Oefening
Vraagstukken met percentages over winst, korting, toename en afname.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Kwadraten uitwerken met merkwaardige producten
Bereken de volgende kwadraten met behulp van de regel van merkwaardige producten.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht