16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Studying vocabulary in a foreign language: How do you do that?
Poster to help students learn new vocabulary in a foreign language.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher, ICT co-ordinator -
Strengthening the Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK module for student teachers and teachers
Project General Subjects (PAV) is a complex subject to teach. It is an integrated course that combines content from the following diverse disciplines:
- Dutch,
- math,
- natural sciences including STEM,
- citizenship,
- historical and spatial awareness. …
Translated by
Downloadable resourceNew -
Flanders Reading Day: Reading kit with tips to give extra attention to reading
In the reading kit of the Flanders Reading Day you will find concrete tips to give reading extra attention and thus draw everyone into unexpected reading moments. These tips can be used on Flanders Reading Day but also throughout the school year.
Translated by
Downloadable resource -
Easter exam schedule
Template to draw up an exam schedule, filled in with the dates for the 2024 Easter exams.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Getting started with XR: Didactic tips and guidelines for using XR in the classroom
In this contribution you, as a teacher, will receive practical and pedagogical tips to get started with XR in the classroom.
The bundle is an adapted version of the contribution to KlasCement by Kim De Keyzer .
Translated by
Downloadable resourceICT co-ordinator -
Children's rights: Flag line
This flag line is designed to make children aware of their rights in a playful way. It is a colorful tool that you can use in the classroom or in other child-friendly environments.
Use this flag line as a conversation starter, in the context of a …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Working with Flip: Step-by-step plan
Step-by-step plan that explains how you can integrate Flip into your lessons using eight simple steps and screenshots.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Add students in Canva and design them yourself: Step-by-step plan
Step-by-step plan that first explains how you can add your school and then create classes and teaching groups.
It is then briefly explained how to create a simple design and what the tools are for.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Art movements: Quartet playing
This self-designed quartet game about art movements invites players to explore and appreciate art and offers an engaging experience where education and entertainment come together.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Self-evaluation exam: Sheet
Document for self-evaluation at the exam; to be completed by the students after taking the exam.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
ySKILLS: Toolkit
The toolkit is divided into five modules, each covering different aspects of digital competencies:
- What are digital skills?
- What do we know from research about digital skills?
- How do we measure digital skills?
- Survey results on digital skills among …
Translated by
Downloadable resource -
The climate roadmap: Poster and interactive image
Do you want to form a climate gang with your students? And do you like to work on your own? Then you are in the right place with the climate roadmap. Choose together which climate themes you want to work on and fully recharge the earth's …
Translated by
Downloadable resource