16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Aan de slag met XR: Didactische tips en richtlijnen voor het gebruik van XR in de klas
In deze bijdrage krijg je als leerkracht praktische en pedagogische tips om aan de slag te gaan met XR in de klas.
De bundel is een aangepaste versie van de bijdrage op KlasCement van Kim De Keyzer.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator -
Vaardigheden en attitudes: Zelfevaluatie
Instrument om leerkrachten of studenten te laten reflecteren bij taken/opdrachten. De focus ligt op creativiteit, samenwerking, kritisch denken en communicatie.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
DI²-STEM instrument: Hoe STEMmig is jouw activiteit?
De AP-lectoren ontwikkelden op basis van de tien dimensies van het STEM-kader van het Departement Onderwijs en Vorming het DI²-STEM instrument.
De doelen van het DI²-STEM instrument zijn meervoudig:
- Je kan met het instrument …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leerlijn STEM-vaardigheden: kleuterklas t.e.m. eerste graad secundair onderwijs
De leerlijn STEM-vaardigheden is aan een instrument dat het ontwikkelingsproces van STEM-vaardigheden bij leerlingen in kaart brengt en dat o.a. bij het evalueren kan gebruikt worden. Leerkrachten werken vaak inhoudsgericht bij STEM-projecten …
Downloadbaar lesmateriaal -
Maandplanner
Een blad met een blanco vakje voor elke dag van de maand.
Downloadbaar lesmateriaal -
Omgaan met diversiteit: Toolbox
De toolbox is bruikbaar voor onderwijs aan cultuurdiverse klassen en lessen rond democratisch burgerschap.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Digitale datageletterdheid: Online cursus
Een volledige cursus rond digitale datageletterdheid voor leraars. Deze cursus is gebaseerd op de doelstellingen DigiCompEdu en DigiComp 2.1 van de EU, met digitale competenties nodig voor de burger van morgen.
De cursus bezorgt leraars …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Digitale opdrachten: Tools
Opdrachten digitaal aanbieden biedt voordelen bij hybride onderwijs of onderwijs aan klasgroepen waar regelmatig leerlingen afwezig zijn door ziekte, stage ...
Het kan zowel aan de leerlingen als aan de leerkracht heel wat structuur bieden. In deze …
Downloadbaar lesmateriaal (4)ICT-coördinator -
Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven: Leerlijn
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet langer onderverdeeld in vakken maar gebaseerd op zestien sleutelcompetenties. Om de …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Mei plasticvrij: Inspiratielijst
Binnenkort start Mei Plasticvrij weer, een bewustwordingscampagne over de impact van onze plastic consumptie op het milieu.
Er bestaan heel wat fysieke en digitale educatieve materialen om tijdens deze maand aan de slag te gaan rond het gebruik van …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Non-verbaal klashouden, hoe doe je dat?
Hoe zet je in op non-verbaal klashouden?
Volg de verschillende stappen om te komen tot het gewenste gedrag.
Indien deze stappen niet voldoende zijn, ga je over naar verbaal klashouden aan de hand van drie zinnen.Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfregulerend leren: Toolbox
Deze toolbox met o.a. vragenlijsten reikt concrete handvaten aan om het zelfregulerend leren van leerlingen in kaart te brengen. Dit is een eerste stap om het zelfregulerend leren vervolgens te kunnen monitoren en te bevorderen. Daarnaast vind je …
Downloadbaar lesmateriaal (130)