Actief burgerschap
Burgerschapscompetenties maken deel uit van de nieuwe eindtermen voor het leerplichtonderwijs. In september 2019 werden de nieuwe eindtermen ingevoerd in de eerste graad van het secundair onderwijs. Nadien volgen stelselmatig de andere graden en het basisonderwijs. Het actieve engagement van leerlingen neemt er, meer dan bij de huidige eindtermen het geval is, een centrale plaats in.
Rol als burger
Uit internationaal onderzoek naar burgerschapseducatie blijkt dat Vlaamse leerlingen uit het tweede jaar van het secundair onderwijs vandaag beter zijn voorbereid om hun rol als burger in de maatschappij op te nemen dan in 2009, maar dat er toch nog ruimte is voor verbetering. Scholen zetten al op verschillende manieren in op burgerschapscompetenties. Deze acties zorgen echter eerder voor een verhoging van de kennis bij leerlingen en leiden minder tot een echte mentaliteits- en gedragswijziging.
Participatie van leerlingen
In vergelijking met het buitenland zijn Vlaamse scholen minder gericht op participatie en betrokkenheid van leerlingen en leraren. Participatie van leerlingen kan echter een belangrijke hefboom zijn voor het verwerven van verschillende burgerschapscompetenties en dus voor het vormen van kinderen en jongeren die de samenleving van morgen mee kunnen vormgeven.
Inspiratie rond actief burgerschap en leerlingenparticipatie
Hieronder vind je lesmaterialen rond actief burgerschap en leerlingenparticipatie. Ben je op zoek naar een meer actieve manier om bij te leren over dit thema? Check dan Veranderwijs.nu.
Ook Kruit, het Kenniscentrum voor Wereldburgerschapseducatie, werkt rond dit thema. Zij bieden leerkrachten en educatieve aanbieders materiaal rond wereldburgerschap aan via KlasCement voor wereldburgers. Via deze deelsite vind je heel wat relevant materiaal.
-
Write-them-Friday: Educational packs
In response to the Write-them-Friday, Amnesty International offers educational packages for young people aged 6 to 18 years.
The Write-them-Friday is a mix of human rights education with human rights activism. The educational packages consist …
Translated by
Downloadable resource (10) -
Children's rights: Workbooks
We offer three workbooks, which approach law, laws and rules in a social context and which many young people will identify with. The workbooks come with a manual that offers inspiration to the supervising teacher. You can adapt the material to the …
Translated by
Tangible material (13)Teacher, Administrative staff -
Overvoting: Simulation game about democracy and participation
Overvoting is a simulation game about democracy and participation that aims to give players a better insight into the powers of the federal and Flemish parliament.
The young people play the role of Flemish or federal representatives of the people. …
Translated by
Training or activity -
No voting right, but a vote: Lesidee
Is truancy for the climate a good way to demand participation as a young person? What do you do as a young person if you do not yet have the right to vote, but do want to make your voice heard?
Studio Globo and Broederlijk Delen developed these theme …
Translated by
Downloadable resource (10) -
The Sustainable City: Inspiration Bundle
Are you fascinated by the future of cities? Would you like this to your students
to take? Then this bundle is your ideal guide. The inspiration bundle gives you an idea of the different directions you can take.This bundle was developed in the context …
Translated by
Downloadable resource (30) -
Social Media Class: Teaching modules and city game
Free teaching materials related to social media.
This teaching material for secondary education is a Junior College initiative of the communication sciences program at KU Leuven. There are five ready-to-use teaching modules, each highlighting a very …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher