Sleutelcompetentie: economische en financiële competenties
Deze sleutelcompetentie vertoont een sterke samenhang met de sleutelcompetentie ‘Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’.
Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag
Eén van de bouwstenen van de financieel-economische sleutelcompetentie is inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten. Mogelijke thema’s zijn: consumentenrecht, prijs-kwaliteitverhouding, beïnvloeding van koopgedrag via reclame en andere verkoopspraktijken.
En ook: invloed van peers en sociale media kennen en begrijpen van goederen, diensten en financiële producten. Veilig betalen en courante betaalmiddelen komen ook als lesonderwerp onder de aandacht. Denk aan persoonlijke administratie, lenen, sparen, rente, schuld en fraude.
Bedrijven en organisaties
Leerlingen moeten daarnaast de werking van ondernemingen en organisaties en hun maatschappelijke rol duiden. Denk aan de werking van bedrijven en organisaties (zowel profit als non-profitsector), gerelateerde activiteiten en functies. Daar komt nog deze bouwsteen bij: reflecteren over de werking van de markten en de economie als systeem en de invloed van de overheid hierop duiden binnen de (inter)nationale context.
Het is aangewezen om de nodige kennis en inzichten over de rol van de overheid in de maatschappij (infrastructuur, uitkeringen, belastingen, veiligheid, onderwijs …) bij te brengen om informatie in een correct en volledig kader te kunnen plaatsen.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Krachtige professionalisering van je teamwerking
In professionele leergemeenschappen bundelen leraren hun krachten om onderzoekend en lerend het leerproces van hun leerlingen te optimaliseren en sámen krachtige onderwijspraktijken te ontwikkelen. Met onze begeleiding legt u de basis voor …
Nascholing of activiteit -
Hoe bouw ik mijn bestaande lessenreeks om tot een blended traject?
Een hands-on workshop waarin je de leeractiviteiten in jouw lessenreeks omvormt tot een traject waarin online en fysiek leren elkaar afwisselen en versterken, je leerlingen in interactie gaan met de leerstof, met elkaar en met jou als leraar en …
tot
Nascholing of activiteit -
BELvue museum: Educatieve Brochure 2023-2024
De volledige educatieve brochure van het BELvue museum bestaande uit:
- workshops,
- educatieve tools,
- tentoonstellingen,
- autonome bezoeken,
- geleide bezoeken,
- vormingen.
Thema's die aan bod komen:
- verkiezingen,
- democratie en burgerschap, …
tot
Nascholing of activiteit -
Museum van de Nationale Bank van België: Bezoek met gids
Het museum verwelkomt studenten met een rondleiding die is aangepast aan hun opleiding. Een museumgids maakt er, in het Nederlands, Frans of Engels, een zo interactief mogelijke rondleiding van. Bij de reservering kiest de leerkracht …
tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Word een WaterWijze klas of school: Traject
Word een WaterWijze klas of school vanaf september 2024. Ga samen de uitdaging aan om leerlingen duurzame keuzes te leren maken en zo hun watervoetafdruk te verkleinen op school wat betreft voeding, kledij, papier, direct water ... Zo dragen we …
tot
Nascholing of activiteit