Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Se présenter: Zelfevaluatie
Via deze zelfevaluatie kunnen leerlingen zichzelf evalueren na een mondelinge opdracht waarbij ze zich moesten voorstellen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Expliquer le chemin: Spreekvaardigheid
Oefening om je leerlingen mondeling de weg te laten uitleggen. Ze spreken hun weg in waardoor ze meerdere keren kunnen oefenen voor ze iets indienen en je hen op een later tijdstip kan evalueren.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Le week-end de Marie : Stripverhaal met oefeningen
In het eerste deel lees je en luister je naar een stripverhaal dat vertelt over de activiteiten van Marie tijdens haar weekend. Je neemt korte notities die je gebruikt om de test in het tweede deel op te lossen. In deel drie oefen je met een …
Interactieve oefening (10)Leerkracht -
Comparer des chiens: Le comparatif et le superlatif
Oefening om de comparatif en de superlatif in te oefenen aan de hand van informatie over honden.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le comparatif et le superlatif: Slotmachine
Slotmachine om leerlingen een zin te laten maken met een comparatif of een superlatif. Ze krijgen telkens een thema en een adjectief waarmee ze een correcte zin kunnen maken.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Expressions de temps: Vertaaloefening en dictee (3)
Hier kan je zinnen zowel mondeling als schriftelijk oefenen. Nadien kan je zelf een dictee doen over deze zinnen. Je oefent op les expressions de temps.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Woordenschat: Galgje
Galgje met zinnen uit de révision van étape 1 et 2.
Interactieve oefeningLeerkracht -
La négation: Slotmachine
Maak ontkennende zinnen met de drie elementen die je te zien krijgt op de slotmachine.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Les animaux: Prononciation
Oefen de juiste uitspraak van enkele dierennamen.
Interactieve oefeningStudent (lerarenopleiding) -
Digitaal portfolio
Digitaal portfolio met extra challenges gebaseerd op het portfolio uit New Ace 1.1 van Pelckmans.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
De Samaritaanse vrouw: Verwerking
Interactieve oefening over het gesprek van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Het verhaal is te vinden in Johannes 4.
- Bijbelverhaal met vraagjes in vorm van sleepoefening en gatenoefening.
- Tenslotte nog een filmpje over dit verhaal.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Wheel of names: Kennismakingsoefening Frans
Leerlingen draaien aan het rad en lezen en beantwoorden een kennismakingsvraag in het Frans. Het spel kan een ijsbreker zijn aan het begin van een nieuw schooljaar.
Interactieve oefening (58)Leerkracht