Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Virtueel museum van Vlaanderen: Website
Erfgoed verbindt je met geschiedenis en cultuur. Gebouwen of de sporen ervan, ambachten, feesten en tradities, kunst- en gebruiksvoorwerpen, manuscripten, documenten, films en foto’s, al het erfgoed dat getuigt van de geschiedenis en cultuur …
App of softwareLeerkracht -
Transpose: Chrome-extensie
Speel je wel eens mee met een YouTube-video om een liedje te oefenen of te leren van een muziekles? Als je een liedje in een andere toonsoort onder de knie moet krijgen, kun je dit hulpmiddel gebruiken om de toonhoogte aan te passen, een deel in …
App of softwareLeerkracht -
Soundtrap: Jouw eigen muziekstudio overal
Met Soundtrap kunnen je leerlingen experimenteren met nieuwe geluiden, maken ze zelf een nummer of werken ze samen met anderen.
App of softwareLeerkracht -
Perfect Piano: Piano spelen met een app
Deze app is een intelligente pianosimulator. Met ingebouwde echte pianoklanken, kan deze app je leren om piano te spelen. De app ondersteunt het volledige pianoklavier en beschikt over heel wat opties:
- enkele en dubbele toetsenrijmodus;
- je kan met …
App of softwareLeerkracht -
Incredibox: Beeld en muziek mixen
Een tool waar leerlingen zelf hun eigen beatbox kunnen samenstellen.
App of softwareLeerkracht -
Musette: Gratis programma voor muzieknotatie
Met dit programma kan je zelf bladmuziek maken. Het kan alle soorten noten aan en alle soorten toonladders.
Je kan de partituur die je hebt ingegeven ook spelen om ze te beluisteren. Je kan de partituur exporteren naar een midi-file.
App of softwareLeerkracht