Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Podcast maken: Workshop
Tijdens deze workshop ontdekken de deelnemers wat er nodig is om een boeiende podcast te maken. Dit medium is immens populair en helemaal geschikt om kennis, verhalen en meningen te delen met de rest van de wereld.
Er zijn vele verschillende types van …
tot
Nascholing of activiteit -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generatieve AI heeft de wereld veranderd in kleurrijk deeg! Hoeveel culturele monumenten kun jij ontdekken?
Het experiment maakt gebruik van Google AI om monumenten in plasticine-stijl te maken. Een diepte- en opvallendheidsmodel wordt gebruikt om het …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening zoek je de afbeelding die gegenereerd is door AI.
Tussen de kunstwerken zit een afbeelding verborgen die door AI gegeneerd is. Vind de vreemde eend in de bijt in een race tegen de klok. Je hebt 4 kansen voordat het …Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Personages: Lespakket
Alle kinderen zijn fan van helden. Helden zijn niet alleen leuk en avontuurlijk, ze zijn ook vaak heel herkenbaar door de voorwerpen die ze hebben of de kleren die ze dragen. Denk maar aan de toverstaf van Harry Potter, de sneeuwjurk van Elsa …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Breng de Chimaera en AI in jouw klas!
Artikel over een lesproject waarbij kennis wordt gemaakt met de Griekse held Bellerophon, zijn vliegend paard Pegasus en de verschrikkelijke Chimaera. Griekse mythes worden zo gecombineerd met artistieke vorming en artificiële intelligentie …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Gameontwikkeling: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over gameontwikkeling. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je …
Video -
Mijn leefomgeving en haar geschiedenis: Lesmap Brussel
Je denkt misschien dat je je leef- en woonomgeving in Brussel goed kent: je buurt, je school of het park aan het eind van je straat? Maar er zijn nog zoveel andere dingen te ontdekken. Aan de hand van de zes thema’s in de lesmap:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Microsoft Word: Ontwerp een folder voor een boekbespreking
Handleiding voor een vakoverschrijdende opdracht ICT en Nederlands. De leerlingen werken het tekstmateriaal uit tijdens de lessen Nederlands. Het vormgeven van de folder gebeurt tijdens de lessen ICT en Media of Toegepaste Informatica.
De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht