Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Inleiding tot de Kinderrechten in het Jeugdwerk: Online training
Deze online training maakt deel uit van de interactieve toolkit All Children All Right(s)! over kinderrechten, die ontwikkeld werd door Mobile School, in samenwerking met Uit de Marge, European Playwork Association en ARSIS. De toolkit …
Nascholing of activiteit -
The Earth Orchestra: Together is beautiful
Together is beautiful is het eerste lied van The Earth Orchestra. Dit is een orkest met inbreng uit 197 landen met allerlei stemmen en een waaier aan klassieke en etnische instrumenten. Zo'n lied en zo'n orkest is een primeur in de …
Audio (3)Leerkracht -
Radio Woordenwoud: Luisteren naar beelden met een verhaal
Wat zie jij in een beeldhouwwerk? Waar zou de kunstenaar aan gedacht hebben bij het maken van dit beeld?
Naar aanleiding van Antwerpen Boekenstad in 2004 gaf het Middelheimmuseum verschillende jeugdauteurs de opdracht een verhaal te schrijven bij een …Website (3) -
Differentiatie- en verrijkingsmateriaal voor hoogbegaafden: Overzicht
Een tabel met materialen en methodes van uitgeverijen die kunnen gebruikt worden bij differentiatie en verrijking voor cognitief sterke leerlingen.
Er wordt vermeld voor welk vak en in welk leerjaar ze bruikbaar zijn.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Europa: Educatief materiaal
Ben je leerkracht? Bestel één van de gratis publicaties over Europa voor jouw klas en haal het op in het provinciehuis Vlaams Brabant of in het PIVO Asse (op vraag).
Je kan het materiaal ook downloaden:
- kleurboekjes,
- kaart …
Website (5) -
Franciscus van Assisi en de wolf
Een animatiefilm over de Franciscus van Assisi en de wolf van Gubbio, gemaakt door Museum DE MINDERE. Een ideaal leermiddel om aan de slag te gaan rond Werelddierendag.
Video (12) -
JolienTekent: Gratis kleurplaten
Als leerkracht kan je je leerlingen deze gratis kleurplaten gemaakt door JolienTekent laten inkleuren. Deze kleurplaten zijn gemaakt tijdens de weken dat het coronavirus in ons land was a.d.h.v. suggesties die ingestuurd zijn door gebruikers. …
Website (9)Leerkracht -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw -
Yper Museum: Leidraad
Leidraad voor leerkrachten die zonder gids het Yper Museum bezoeken.
Downloadbaar lesmateriaal -
SteM: Aanbod
Deze schoolbrochures laten je zien wat SteM zowat te bieden heeft.
Fysiek materiaal (6) -
Erfgoedkaarten
Sinds begin 2019 vormen LECA, Heemkunde Vlaanderen en de gesubsidieerde werking van Familiekunde Vlaanderen samen de geïntegreerde erfgoedorganisatie Histories. Histories is het aanspreekpunt voor iedereen met een passie en interesse …
Website -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6)