Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Kind met inktvlekken: Streetartparcours met lespakket
Kind met inktvlekken is een streetartparcours in Turnhout, in de bijlage vind je het lespakket.
Het is 1892. Senne is 11 jaar en een fabriekskind. Hij werkt, net als veel kinderen, in één van de Turnhoutse drukkerijen. Het werk is hard …
Downloadbaar lesmateriaal -
Notan: Lesidee rond positieve en negatieve ruimte
In dit lesmateriaal wordt er gewerkt rond Notan. Notan is een Japans ontwerpconcept waarbij er met lichte en donkere elementen wordt gespeeld door ze in een hoog contrast naast elkaar te plaatsen. Donker en licht hebben elkaar altijd nodig in …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Collage: De regels van een goede compositie
Hoe maak je nu een mooie collage? Dat hangt vooral af van de compositie van je elementen op je collage. Een goede compositie is namelijk de kunst om elementen van een kunstwerk of design te organiseren in één harmonieus en aangenaam …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Zelfportret in de stijl van Tim Burton: Lesbundel
Tim Burton is een tekenaar met een zeer kenmerkende stijl. Daarbij is hij ook nog eens regisseur. Onlangs regisseerde hij op Netflix de hitserie Wednesday voor tieners. Daarin trekt hij zijn kenmerkende tekenstijl door. Ideaal dus om het …
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht -
Alexander De Grote: Stripverhaal
Alexander De Grote, educatieve albums en bundels voor scholen en docenten.
Uitgeverij Strips2Go heeft zes historische strips over de bekende veroveraar Alexander De Grote uitgegeven:
- gag-albums De Kleine Alexander, De Groene Jaren …
Website (13)Leerkracht -
Een flipboekje maken: Technische fiche
Een handige technische fiche om een flipboekje te maken, met verschillende stappen en visueel materiaal. Kinderen kunnen er zelf mee aan de slag gaan of je kan het gebruiken als leerkracht om je muzische les vorm te geven.
Downloadbaar lesmateriaal (42)Leerkracht -
Themarondleiding Hatsjoe… gezondheid: Over gezondheid, hygiëne en pandemieën in de Romeinse tijd
Het valt niet te ontkennen, Covid-19 heeft een ongeziene impact op onze samenleving. Ook de Romeinen werden herhaaldelijk geplaagd door niets ontziende epidemieën. Aan de hand van de attributen van de Romeinse arts Galenus en de Godin Hygieia …
tot
Nascholing of activiteit -
Stripverhalen, ken je klassiekers: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over strips, samen met meer context en concrete lestips.
Hoe heeft de dochter van Marcel Kiekeboe? Wist je dat Wiske ook een broer heeft die Rikki heet? Welke vloek gooit kapitein Haddock er om de …
Video -
Zwerveling: Lesfiche
Is het een graphic novel? Een stripverhaal? Of misschien een sprookje in prenten? Maakt het uit?
In het geïllustreerde beeldverhaal Zwerveling schept Peter Van den Ende een magische wereld in zwart-wit waarin de lezer zich volledig kan …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Illustrators in beeld: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over illustrators, samen met meer context en concrete lestips. Collectie over tekenen waarbij enkele kunstenaars en technieken in de kijker staan.
Bekijk de collectie Illustrators in …
Video