Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Reynaert De Vos: Lespakket
Een eeuwenoud verhaal over een heel erg sluwe vos. Maak samen met je klas kennis met Reynaert. Wie is hij? Wat deed hij? Waarom is hij nog zo actueel? Lees het verhaal, rijm, maak je eigen boekcover en breek je hoofd over morele dilemma's!
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Musicaldans: Workshop
Tijdens deze workshop ga je dansen op bekende en minder bekende musicalhits. Footloose, Fame, Grease, Hairspray … Uitbundig of ingetogen? Hiphop of Jazz? Alles is mogelijk bij musicaldans.
Je kan zelf een musical/musicalnummer aanbrengen of we …
tot
Nascholing of activiteit -
Spelen met tekstinhoud en sfeer: Lesidee
Ooit al eens je leerlingen uitgedaagd om een tekst te lezen op een manier waarop het eigenlijk helemaal niet bedoeld is?
In deze video krijg je te zien wat het effect is als je bv. Old MacDonald Had A Farm zou lezen alsof het een tekst is uit …Video (7)Leerkracht -
Drama Nerds: Nooit meer verlegen om actieve lesideeën
Via deze website voor leerkrachten drama vind je tussen het commerciële aanbod ook een groot aanbod waaronder gratis lesideeën om aan de slag te gaan met improvisatie in je klas, ideeën om op een creatieve manier online lesinhoud …
Website (7)Leerkracht -
Herleefde sculpturen: Poseren met beelden
Dit artikel biedt jou inspiratie als je aan de slag wil rond poseren en verbeelding of wil werken rond standbeelden, bv. binnen een les drama of binnen woordkunst-drama. Ook kan je binnen beeld aan de slag rond fotografie door samenstellingen te …
Artikel (4)Leerkracht -
Jibbe Willems: Gratis tekstmateriaal
Jibbe Willems werkt als theaterauteur, -bewerker en -vertaler voor verschillende gezelschappen in het Nederlands taalgebied en soms daarbuiten. Hij beperkt zich niet tot één genre, maar onderzoekt vorm en functie van de taal voor …
WebsiteLeerkracht -
Verzen voor valentijn: Twee liefdesversjes
Ter gelegenheid van Valentijnsdag en naar aanleiding van twee liefdesversjes (voor een jongen en een meisje) kan je een gesprek rond gedichten houden. Wat is de zin van poëzie? Wanneer duikt die op? Moet die rijmen? Waarover kan die gaan?
Downloadbaar lesmateriaal (8)Andere functie -
Opwarmingsoefeningen: Spelen met taal en stem
In dit leermiddel zijn een aantal lesfiches gebundeld rond spelen met taal en stem. Probeer met jouw leerlingen deze opwarmingsoefeningen uit rond tal van onderwerpen en laat hen onderling experimenteren met taal en stem.
De verschillende …
Downloadbaar lesmateriaal (42) -
Opwarmingsoefeningen: Open focus en ruimte
In dit leermiddel zijn een aantal lesfiches gebundeld rond open focus en ruimte. Probeer met jouw leerlingen deze opwarmingsoefeningen uit rond tal van onderwerpen en oefen hun alertheid en focus.
De verschillende onderwerpen die aangehaald worden, …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Workshop Acteren
Tijdens een Workshop Acteren maken de deelnemers kennis met de basistechnieken van acteren. We richten ons onder andere op stemgebruik, lichaamshouding, podiumprésence, dominantie verhoudingen, afstanden ….
Onder begeleiding van …
tot
Nascholing of activiteit -
Gezelle: Guido Gezelle in de klas
Projecten en lesvoorbereidingen om Gezelle te introduceren in de klas, van kleuter tot secundair:
- Gezelle voor kleuters,
- Gezelle voor iedereen,
- Webzoektocht,
- …
Website -
Beats, Words & Moves: Inspiratiegids
Beats, Words & Moves werkt integratieondersteunend met vluchtelingen. Met muzikale middelen stimuleert het verandering, ontwikkeling, stabilisatie of acceptatie op emotioneel, cognitief, sociaal of lichamelijk gebied.
In het project Beats, …
Aankondiging