Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Identi(tijd): Lesmap en lesbezoek
Deze lesmap bevat een aantal opdrachten die we niet fysiek in MoMu aanbieden. Je kan ze inzetten ter voorbereiding en naverwerking van je bezoek aan MoMu, of zonder bezoek integreren in je lessen. Ook vind je de eindtermen en sleutelcompetenties …
Aankondiging -
De vijf lichaamsvormen: Bundeltjes met stijladvies
In dit leermiddel vind je bundeltjes over stijladvies bij de vijf lichaamsvormen. De lichaamsvormen die aan bod komen zijn:
- lichaamsvorm appel;
- lichaamsvorm peer;
- lichaamsvorm rechthoek of H-type;
- lichaamsvorm omgekeerde driehoek of …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Word een WaterWijze klas of school: Traject
Word een WaterWijze klas of school vanaf september 2024. Ga samen de uitdaging aan om leerlingen duurzame keuzes te leren maken en zo hun watervoetafdruk te verkleinen op school wat betreft voeding, kledij, papier, direct water ... Zo dragen we …
tot
Nascholing of activiteit -
Workshop: Weven
Tijdens de Workshop Weven gaan we weven met verschillende materialen. We verkennen typische weefmaterialen zoals stroken stof, knopen, kralen en wol. Ook atypische materialen zoals touw en plastiek kunnen aan bod komen.
Eerst staan we stil …
tot
Nascholing of activiteit -
Puur Texture: Educatief pakket in het museum
Hoe kunnen studenten, die in de les geconfronteerd worden met handel en ondernemen, techniek of biologie een link leggen naar vlas en de Leie? In Texture starten we met een korte inleiding. De film Metamorfose van een landschap belicht het …
Aankondiging -
Mode lanceren en duurzame mode: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over mode, samen met meer context en concrete lestips.
De dag van vandaag zijn er ontelbare modelijnen. Hoe wordt mode vandaag gelanceerd? En is deze mode wel duurzaam? Je ontdekt het in deze …
Video -
Modepresentatie vroeger en nu: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over het presenteren van mode, samen met meer context en concrete lestips.
De invloed van de media op ons modebeeld is niet te onderschatten, maar hoe raakt iets in de mode? Je ontdekt het …
Video -
Yper Museum: Leidraad
Leidraad voor leerkrachten die zonder gids het Yper Museum bezoeken.
Downloadbaar lesmateriaal -
SteM: Aanbod
Deze schoolbrochures laten je zien wat SteM zowat te bieden heeft.
Fysiek materiaal (6) -
Fabrieksspel Industriemuseum: Spelvorm
Welkom in de fabriek! Hier wordt er hard gewerkt; van de leerjongens en arbeiders tot de fabrieksbazen. Ze spinnen katoen, produceren stof op de weefgetouwen, ze drukken kaartjes en maken letters. Hoe meer machines draaien, hoe meer geld er …
Downloadbaar lesmateriaal (28) -
Workshop Macramé
Tijdens een Workshop Macramé leren de deelnemers deze klassieke handwerktechniek kennen die intussen weer helemaal hip is. Macramé is een techniek waarbij je verschillende draden samen knoopt. Door van draden te …
Nascholing of activiteit -
Vlaams Architectuurinstituut
Het Vlaams Architectuurinstituut (VAi) is het voornaamste aanspreekpunt voor informatie over architectuur uit Vlaanderen en Brussel. Het creëert een ontmoetingsplek voor iedereen die architectuur wil maken, delen en beleven.
We organiseren …
Website