Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Samenwerken in Congo: Lesmateriaal
Vertrek vanuit de eigen beleving en het waardebesef van de leerling, en maak dan de brug naar de thema's waar Broederlijk Delen rond werkt. Dit jaar staat samenwerken centraal, met voorbeelden uit Congo. Christine, Leonie, Don Béni ... …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenwerken voor Congolese grond: Campagneclip 2024
De Congolese wetgeving maakt het voor boeren moeilijk om land te verwerven en te behouden. Ontdek hoe familiale boeren door samen te werken oplossingen bedenken.
Video -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video -
Tijdlijn land- en tuinbouw: Praatplaten
Tijdsband van land- en tuinbouw in zes delen verdeeld:
- Prehistorie
- Oudheid
- Middeleeuwen
- Nieuwe tijd
- Nieuwste tijd
- Onze tijd
Bovenaan elke plaat staan de jaartallen (eeuwen) waar de periode over gaat. Van links naar rechts van oudst naar …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Impact, rondleiding over wetenschap en samenleving in het GUM: Lespakket
Dit lespakket is in de eerste plaats bedoeld als voorbereiding op de rondleiding Impact in het GUM - Gents Universiteitsmuseum. De bedoeling is om leerlingen te laten kennismaken met hoe wetenschap en samenleving met elkaar verbonden zijn.
…Downloadbaar lesmateriaal -
Wetenschappelijk erfgoed in het Gents Universiteitsmuseum
Wat doet een wetenschapper precies? Mag een onderzoeker twijfelen, falen of creatief zijn? Op welke uitdagingen botst de wetenschapper? En welke impact heeft onderzoek op onze samenleving? Via deze EDUbox leer je het GUM - Gents …
Video -
Word een WaterWijze klas of school: Traject
Word een WaterWijze klas of school vanaf september 2024. Ga samen de uitdaging aan om leerlingen duurzame keuzes te leren maken en zo hun watervoetafdruk te verkleinen op school wat betreft voeding, kledij, papier, direct water ... Zo dragen we …
tot
Nascholing of activiteit -
Puur Texture: Educatief pakket in het museum
Hoe kunnen studenten, die in de les geconfronteerd worden met handel en ondernemen, techniek of biologie een link leggen naar vlas en de Leie? In Texture starten we met een korte inleiding. De film Metamorfose van een landschap belicht het …
Aankondiging -
Melkweg in Noord en Zuid: Pedagogische fiche
In deze lesmodule onderzoeken we de melkketen vanuit verschillende standpunten. In 2009 kende Europa een heuse melkcrisis, waarvan de gevolgen nog steeds merkbaar zijn. Verschillende melkveehouders in België werden getroffen. Hun …
Downloadbaar lesmateriaal -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Historisch kaartmateriaal: Lesidee
Lesidee Historisch kaartmateriaal rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
Met historische kaarten gaan de leerlingen aan de slag in het omgevingsonderwijs. Door ze te vergelijken met hedendaagse kaarten, krijgen ze inzicht …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Online Gastlessen GAIA vzw
Bij de online gastlessen geeft de GAIA educator korte digitale workshops, waarna de klas zelf aan de slag kan met gratis invulboekjes. Gangbare platformen hiervoor zijn Google Meet, Jitsi, Zoom, etc.
Doelgroep: lagere school, er verschillende …
Nascholing of activiteit