Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoNewPedagogical counsellor -
XR Inspire: Closing event
This school year, the XR Learning Network guided 25 schools in developing a number of projects/teaching moments with XR. These colleagues are now presenting the results of their work. You will also hear their experience, good practices and …
Translated by
Training or activityNew -
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
Intercultural school culture: Toolbox with diversity actions and methodologies
In the Intercultural school culture toolbox you will find various actions, learning contents, detailed lessons, methodologies and other teaching materials to stimulate interculturality in your classroom and in your school.
The toolbox was developed by …
Translated by
Downloadable resource -
Meeting day 2024: Action-oriented collaboration for and by educational professionals
As an educational professional, would you like to learn more about diversity in school culture and other educational themes?
Register for the meeting day of TOPunt Ghent in collaboration with the University of Antwerp.
Broaden your view and your …Translated by
Training or activity -
I'll Stay Standing: Board game about new authority
The board game 'k Stay Stand' is an educational tool that was created with the aim of familiarizing young people, parents, teachers and care providers with the principles of new authority. This approach emphasizes an innovative attitude …
Translated by
Tangible materialOther function -
Visit the European Parliament
A visit to the Great Chamber is a great way to soak up the exciting atmosphere in the world's largest transnational parliament and learn about the powers and role of the European Parliament.
Translated by
Training or activity -
Music Masterclasses: Complete method piano and music theory
Complete music methods are offered on the Music Masterclasses website. It is a combination of free and paying lessons. An overview of all courses can be found here .
Translated by
Website -
KANT AND CLARA: Empathy game
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
What does it mean to grow up as an orphan, then and now? Even today - unfortunately - there are …
Translated by
till
Training or activity -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
LACE AND CLARA: Orphans' clothing workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Will you help Wooden Clara to update the orphan uniform of the orphans (one hour)? You can choose …
Translated by
till
Training or activity -
READY-MADE: Finger Crochet Workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Dive even more into the daily lives of the orphan girls with a finger crocheting workshop (one …
Translated by
till
Training or activity