Sleutelcompetentie: cultureel bewustzijn
De eerste bouwsteen die onder deze sleutelcompetentie valt, is ‘uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren’. Daarin worden hulpmiddelen aangereikt zoals zintuigelijk waarneembare kenmerken, onderwerpen en bedoelingen van kunst- en cultuuruitingen. Op die manier kunnen leerlingen hun waarneming van kunst en cultuur verdiepen.
Kunst en cultuur beleven
De tweede bouwsteen beoogt dat leerlingen een mondiale blik op kunst en cultuur doorheen de tijd krijgen en aandacht hebben voor de hedendaagse culturele diversiteit. Kunst- en cultuuruitingen hebben een socialiserende rol: ze helpen je te oriënteren in maatschappelijke, historische en geografische contexten.
Het kenmerkende van cultuur zit in de betekenis die mensen aan hun ontmoeting met kunst- en cultuuruitingen geven. Omgaan met kunst en cultuur wordt daarom vooral gezien als een proces van omgaan met, interpreteren van en waarderen van de innerlijke en de omringende wereld. Daarbij gaat het om waarde hechten aan kunst- en cultuuruitingen, ze evalueren en er een eigen appreciatie of depreciatie over uitspreken.
Culturele expressie
De waardering voor kunst- en cultuuruitingen kan op verschillende manieren geuit worden, zowel talig als expressief. Door zelf een artistiek creatieproces te doorlopen kan de waardering voor de expressies van anderen genuanceerder beargumenteerd worden. Deze doelstellingen staan voorop bij de eindtermen onder de derde bouwsteen.
Culturele expressie komt aan bod in een inhoudelijke bouwsteen ‘verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk’. De wederkerige verbinding en beïnvloeding tussen kennis, gevoel en lichaamservaring zijn kenmerkend voor creatieve processen. Het bewust beleven van die interactie tussen lichaam, gevoel en kennis tijdens het creëren draagt bij aan de persoonlijke ontplooiing.
Toonmoment in de klas
Een belangrijk sluitstuk in het artistiek creatieproces is het tonen van werk aan een publiek. Het is niet noodzakelijk dat leerlingen alle werken die ze creëerden ook daadwerkelijk tonen.
Hoe het publiek is samengesteld is de verantwoordelijkheid van de leraar die inschat hoe veilig of uitdagend het is voor de leerling om eigen werk te tonen. Wel is het de bedoeling dat de leerlingen een aantal presentatietechnieken en codes van het (zich) tonen leren gebruiken.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
De Olympische Spelen: Leerpad
Leerpad met verschillende opdrachten over de Olympische Spelen in Parijs.
- Tekst met vragen over de Olympische Spelen in de klassieke oudheid.
- Tekst met vragen over het ontstaan van de moderne Olympische Spelen.
- Matchingsoefening 1: verbind …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Kwartrust, kwartnoot, achtste en zestiende noot: Ritmerad
Deze applicatie werkt als een jackpot en wordt gebruikt als ritmebingo. De gebruiker draait aan het wiel en er verschijnen 8 tellen (2 maten). In deze eerste versie kun je een kwartrust, kwartnoot, achtste noten en/of zestiende noten krijgen. …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
LHBTIQ+: De Basiscursus
Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt in de zorg. In deze basiscursus leer je over de begrippen sekse, gender en seksuele oriëntatie. Ook leer je over inclusieve communicatie en hoe je dat aanpakt, hoe je zichtbaar een …
VideoLeerkracht -
Stadsbezoek Gent: Escapetour
Naar aanleiding van een stadsbezoek aan Gent maken de leerlingen een wandeltocht/escapetour.
Je kan de leerlingen het bestand digitaal of afgedrukt bezorgen. De antwoorden kunnen ze indienen met een Google Form.
De laatste stop is daar ingelast om de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Stadswandeling Antwerpen: Escape tour
Uitgewerkte escapetour om Antwerpen met je leerlingen te ontdekken of nog verder te verkennen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Verbonden: Toets godsdiensten
Toets bij het thema verbonden over het christendom, jodendom en de islam.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Durft te vragen, kanker: Taak
Taak rond het thema Kanker. De leerlingen moeten deze opdracht maken aan de hand van het programma Durf te vragen over kanker.
Evalueren aan de hand van inhoud.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Weet ik veel, asielcentrum: Kijkopdracht
Opdracht aan de hand van de reportage over het asielcentrum van programma Weet ik veel.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
VIP: Presenteren
Opdracht over enkele mensen die een grote rol hebben gespeeld in onze geschiedenis.
Verdeel de verschillende personen onder de leerlingen. Vervolgens gaan ze online op zoek naar meer informatie en gieten deze in een presentatie. Elke leerling …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Art Blocks: Generatieve kunst met AI
Art Blocks is een platform voor artiesten van generatieve kunst. Ze kunnen hun kunst die gemaakt is met AI delen. Je kan in de rubriek van de collecties snuisteren en de kunst bekijken.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator