Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik
Hoe leer je leerlingen in het beroepssecundair onderwijs goed argumenteren, bewuste keuzes maken en alert omgaan met media? Drie leraren vertellen hoe zij in hun lessen werken aan de eindtermen kritisch denken en mediawijsheid.
Artikel -
The Paperless Classroom: Workshop viering 25 jaar KlasCement
De format van de pagina is eigenlijk meteen ook de content. Gemaakt met de app Craft is het een showcase van wat Craft je toelaat te publiceren op het net, en dat op een heel eenvoudige manier.
Het aantal features in Craft is niet zo …
ArtikelLeerkracht -
Van gamen kan je leren
Interview van Schoolit, met Liesbeth Last over game based learning op school.
Liesbeth studeerde Theologie aan de KUL en haalde een master in Islamitische theologie. Ze geeft acht uur godsdienst in het Vrij Technisch Instituut in Roeselare en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Breng de Chimaera en AI in jouw klas!
Artikel over een lesproject waarbij kennis wordt gemaakt met de Griekse held Bellerophon, zijn vliegend paard Pegasus en de verschrikkelijke Chimaera. Griekse mythes worden zo gecombineerd met artistieke vorming en artificiële intelligentie …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
COSMO: Maken en kijken met Virtual Reality
In COSMO draait het allemaal rond maken! Met behulp van Augmented Reality laten we leerlingen en operatoren met een beperking heel wat dingen maken: een cadeaubox (die ze zelf plooien) gevuld met thee, een vogelhuisje uit hout, een waaier met …
ArtikelLeerkracht -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Online identiteit en gedrag jongeren: Onderzoeksrapport
Pimento onderzocht de online wereld van Vlaamse jongeren via enquêtes en interviews met meer dan duizend jongeren.
- Wat doen jongeren online?
- Zijn ze hetzelfde online als offline?
- Wanneer nemen ze een screenshot van een foto?
- Wanneer liken ze …
Artikel -
Van afstandsleren naar preteaching: Hoe pak ik het aan?
In dit artikel leg ik, leerkracht aan zowel aso-, tso- als bso-leerlingen uit, hoe ik het tot nu toe aanpakte en hoe ik de weken na de vakantie ga proberen te werken.
Het artikel omschrijft een mogelijke aanpak die waarschijnlijk nog bijgestuurd …
Artikel (13)Leerkracht -
Afstandsleren via WhatsApp: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld van Linda Van Duin van ANT2 maar mee, hoe zij in Nederland tijdens de eerste week van de schorsing van de lessen afstandsleren heeft aangepakt bij haar ISK-leerlingen (het equivalent van de Vlaamse OKAN-klassen). Ze gebruikt …
ArtikelLeerkracht -
Omgaan met VR in de klas: Handleiding
Het gebruik van VR vindt steeds meer zijn toegang tot het onderwijs. Het hoeft dan ook
geen betoog dat deze technologie een meerwaarde heeft door het leren door ervaring.Deze handleiding heeft als doel de leerkrachten te ondersteunen in het …
Artikel