Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
E-mailhandtekening instellen in Outlook: ICT-opdracht
Stappenplan en bijhorende computeropdracht waarbij leerlingen in Microsoft Outlook een e-mailhandtekening leren instellen en automatisch laten verschijnen wanneer ze een e-mail opstellen, beantwoorden of doorsturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Eerste hulp bij Word: Handleiding
Met deze hulpfiche kunnen leerlingen zelfstandig aan de slag om een oefening in Word uit te voeren. Stap voor stap staat omschreven hoe ze bepaalde instellingen moeten wijzigen.
Er wordt hulp geboden bij:- tekenopmaak,
- alineaopmaak, …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Schrijven van een e-mail: Stappenplan
Poster met een stappenplan voor het schrijven van een e-mail.
Hierbij worden de verschillende onderdelen van een e-mail omschreven.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Uit de korte keten wil ik eten: Projectbundel
Projectbundel ter voorbereiding van de kookworkshop.
Volgende onderwerpen komen zoal aan bod:
- bedrijfskolom;
- verpakking;
- korte keten;
- voedingswaarde;
- gezonde alternatieven;
- hygiëne in de keuken;
- afvalverwijdering;
- ICT in de keuken; …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
De vulgreep gebruiken in Excel: Stappenplan
Leer stapsgewijs de vulgreep gebruiken in Excel.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Getallen en tekst invoeren in Excel: Stappenplan
Tekst en getallen invoeren leer je met dit stappenplan. Het materiaal hoort bij ictwijzer.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Microsoft Word: Ontwerp een folder voor een boekbespreking
Handleiding voor een vakoverschrijdende opdracht ICT en Nederlands. De leerlingen werken het tekstmateriaal uit tijdens de lessen Nederlands. Het vormgeven van de folder gebeurt tijdens de lessen ICT en Media of Toegepaste Informatica.
De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Competenties medewerker in verkoop, magazijn of onthaal: Taak
Taak waarin de basistaken en competenties worden besproken van een :
- verkoopmedewerker,
- onthaalmedewerker,
- magazijnmedewerker.
Dit aan de hand van opgezochte online vacatures.
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Circulaire economie: Opzoektaak
Opzoektaak over circulaire economie bij IKEA.
Leerlingen gaan op zoek naar antwoorden op vragen rond circulaire economie op de website van IKEA. Bij deze opdracht gaat het niet enkel om het leerplandoel rond ecologie en duurzaamheid, maar ook …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Branches en winkelvormen: Taak
Instructiedocumenten voor taak rond verschillende branches en winkelvormen. Leerlingen maken deze taak in een digitale tekstverwerker. Ze stellen aan de hand van de instructies een tabel op rond verschillende branches en winkelvormen.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Reflecteren: Werkbundel
Leerlingen maken deze bundel aan het einde van het trimester. Nadien stellen ze deze reflectie voor aan de hand van een presentatie in een evaluatiegesprek. Het stappenplan voor de presentatie is ook te vinden achteraan in de bundel.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Audacity: Geluidsfragmenten samenstellen
ICT-opdracht waarbij leerlingen leren werken met het programma Audacity. De volgende zaken komen aan bod:
- mappenstructuur aanmaken op computer op school;
- kennismaking met het programma Audacity (wat is het, wat zijn de mogelijkheden). …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht