Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Digital upskilling in de maakindustrie
Welke invloed heeft de digitalisering op de werkvloer? Deze website zoomt in op zeven specifieke profielen in de maakindustrie:
- lijnoperator,
- machineoperator,
- machinesteller,
- magazijnier,
- montage- en assemblageoperator, …
Website -
Sensoren en actuatoren: Theorie en opdrachten
Theoretische uitleg en oefeningen over sensoren, actuatoren en de toepassing van deze systemen in een productieautomatisatie.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Starten met innovatie in het technisch en beroepsgericht onderwijs: Inspiratiegids
Werk je in een technische of beroepsgerichte school en heb je een interessant innovatief idee om de wereld van onderwijs en arbeidsmarkt voor jezelf en je leerlingen te verbeteren?
Wil je dit graag in een project gieten maar weet je niet waar …
Downloadbaar lesmateriaal -
VR App Kolomboor: Demovideo
Demovideo voor de gerealiseerde VR App Kolomboor. Deze kadert in het InnoVETproject van 20-21. De video is niet bedoeld als bruikbare educatieve film, maar toont de werking eens je in de app bent met de VR bril op je hoofd. Vandaar het …
VideoLeerkracht -
Een Boole enen en nullen - Explobots
In Een Boole enen en nullen maken de leerlingen kennis met de Booleaanse algebra en hoe dit nuttig kan worden toegepast in elektrische, elektronische, pneumatische en hydraulische systemen.
Ze leren waarheidstabellen opstellen voor …Fysiek materiaal -
Virtual reality: Kolomboormachine
Dit filmpje geeft een impressie weer van de Virtual reality kolomboormachine app dat onze gamificator gemaakt heeft voor gebruik op de Oculus Quest.
Momenteel zijn we nog bezig met de fine-tuning maar binnenkort zal deze gratis beschikbaar …
Video (4)Directie -
Virtual Reality in TA Keerbergen
Een goed praktijkvoorbeeld van TA Keerbergen waar meerdere leerlingen tegelijk kunnen werken in Virtual Reality. Meer informatie in het filmpje rond de aanpak en de voordelen van hun werkwijze.
VideoLeerkracht -
Augmented Reality: COSMO onderzoek
Hier wordt Spatial AR uit het COSMO-onderzoek kort voorgesteld om een eerste indruk te geven van wat dit inhoudt en hoe wij het inzetten.
VideoLeerkracht -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, buitengewoon onderwijs, wordt Spatial Augmented Reality ingezet om leerlingen te ondersteunen bij assemblagetaken. De school participeert aan het COSMO-onderzoek waarbij de technologie verder op punt wordt gezet. Hoewel …
VideoLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
TCICTAS: STEM-projecten
Gedurende een volledig schooljaar werken onze leerlingen aan een moderne stad. Ze mogen zelf projectvoorstellen indienen en zullen vervolgens in groepjes van twee geplaatst worden. Om dit project tot een goed eind te brengen, hebben ze …
Website (8)Leerkracht