Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website -
VR App Kolomboor: Demovideo
Demovideo voor de gerealiseerde VR App Kolomboor. Deze kadert in het InnoVETproject van 20-21. De video is niet bedoeld als bruikbare educatieve film, maar toont de werking eens je in de app bent met de VR bril op je hoofd. Vandaar het …
VideoLeerkracht -
Digitale Fotografie: Workshop
Tijdens een workshop Digitale Fotografie gaan we aan de slag met basistechnieken van fotografie.
We experimenten met de verschillende functies van ons toestel. Zo gaan we aan de slag met sluitertijd en diafragma, leren we interessante …tot
Nascholing of activiteit -
Nomofobietest: Verslaafd aan je smartphone? - Explobots
Aan de hand van dit werkblaadje kunnen de leerlingen een nomofobietest afleggen om zo te ontdekken of ze verslaafd zijn aan hun smartphone of niet.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Augmented Reality: COSMO onderzoek
Hier wordt Spatial AR uit het COSMO-onderzoek kort voorgesteld om een eerste indruk te geven van wat dit inhoudt en hoe wij het inzetten.
VideoLeerkracht -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, buitengewoon onderwijs, wordt Spatial Augmented Reality ingezet om leerlingen te ondersteunen bij assemblagetaken. De school participeert aan het COSMO-onderzoek waarbij de technologie verder op punt wordt gezet. Hoewel …
VideoLeerkracht -
Manual.to: Voorbeeld stappenplan
Dit online document is een voorbeeld van een technische handleiding die gemaakt werd met Manual.to, een online ICT-tool waarmee je stappenplannen maakt. In deze demo zie en lees je hoe je een filterkit vervangt. Via een QR-code kunnen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Dwengo: Aan de slag met lesmateriaal over AI en STEM
Ga jij al aan de slag met informaticawetenschappen en techniek in de klas? Dwengo vzw geeft jou de nodige ondersteuning. De lespakketten zijn gebruiksvriendelijk, maatschappelijk relevant, wetenschappelijk onderbouwd, en inclusief.
Dwengo vzw …
Website (7)