Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Is dat echt zo: Herken jij een echt nepbericht?
Verzonnen berichten, video’s die zijn bewerkt en cijfers die niet kloppen. Vraag jij jezelf wel eens af of iets echt zo is? Deze site laat zien hoe nepnieuws werkt en hoe je het kan herkennen.
Isdatechtzo.nl is ontwikkeld door het Netwerk …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Kiesraad in de klas
De Kiesraad is een Nederlandse serious game die toegespitst is op vier onderwerpen:
- ondermijnende criminaliteit
- sociale media
- cybercrime
- sexting
Elk onderwerp heeft een filmpje van maximaal tien minuten waarin een of meerdere dilemma’s …
WebsiteLeerkracht, Ander -
UseTheNews
#UseTheNews is de website van een Nederlandse stichting die nieuwsmedia meer jongerenwijs en jongeren meer nieuwswijs wil maken.
Op de pagina voor scholen kan je enkele Lesson Up lessen vinden en een database met een selectie van lesmateriaal …
WebsiteLeerkracht, Ander -
MOOC: Digitaal onderwijs met cultureel erfgoed
De MOOC Digitaal onderwijs met cultureel erfgoed maakt gebruik van de gedigitaliseerde collectie cultureel erfgoed van Europeana en inhoud van de blog Teaching with Europeana. Daarmee worden deelnemers bekend gemaakt met leermiddelen in meerdere …
tot
Nascholing of activiteit -
Kinderrechten in de digitale wereld
Voor de participatieve ontwikkeling van een animatievideo over kinderrechten in de digitale wereld werden een aantal workshops in verschillende scholen gegeven. Hiervoor werd een infobundel ontwikkeld die KeKi graag ter beschikking …
Downloadbaar lesmateriaal -
De Week van Karrewiet: Vragenreeks 9 december 2023
BookWidget bij De week van Karrewiet waarbij de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden en gatenteksten invullen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De Week van Karrewiet: Vragenreeks 2 december 2023
BookWidget bij De week van Karrewiet waarbij de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden en gatenteksten invullen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
ySKILLS: Toolkit
De toolkit is verdeeld in vijf modules die elk verschillende aspecten van digitale competenties behandelen:
- Wat zijn digitale vaardigheden?
- Wat weten we uit onderzoek over digitale vaardigheden?
- Hoe meten we digitale vaardigheden?
- Survey resultaten …
Downloadbaar lesmateriaal -
Desinformatie: Webquest
Een webquest i.v.m. desinformatie. De leerlingen gaan op zoek naar nepnieuws, leren factchecken en doen zelf een factcheck.
Interactieve oefening (4)Leerkracht