Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Mon smoothie préféré: Tâche intégrée
In deze opdracht stellen de leerlingen een smoothie mondeling voor aan de hand van een presentatie. Op die manier worden verschillende zaken geëvalueerd:
- woordenschat
- spreekvaardigheid
- spelling
- ICT
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
360°-tour maken met Xerte: Stappenplan
Met Xerte kan je interactieve 360°-tours creëren. Een 360°-afbeelding vormt de basis van de tour. Daaraan kan je andere 360°-afbeelding koppelen, zodat gebruikers zich als het ware voortbewegen in de locatie.
Elke 360°-afbeelding …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Programmeren in Scratch: Opdrachten
In deze bijdrage vind je verschillende bundeltjes waarmee je jouw leerlingen spelletjes laat ontwerpen in Scratch. Elke bundel is een stappenplan met screenshots. De opdrachten zijn:
- platformer maken;
- Pong-spel maken;
- cookie clicker; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hoe omgaan met vertaalsites?
Een les uitgewerkt rond de valkuilen van vertaalsites, met een focus opvertalingen van Frans naarNederlands. Deze les doet leerlingen stilstaan bij gebreken, maar ook bij de kansen van gekende vertaalsites zoals DeepL, Google Translate...
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hoe geef ik goede bestandsnamen?
Het geven van goede bestandsnamen is cruciaal voor het organiseren en gemakkelijk
terugvinden van je bestanden. In deze bijdrage vind je enkele tips voor het geven van goede bestandsnamen.Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Systeembeheerder, … -
Opzoeken op het internet: Taak
ICT-taak waarbij leerlingen naar gerichte informatie over politieke partijen en politici zoeken. op het internet.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider -
Monteren met B-roll in CapCut
Deze screencast leert je hoe je in CapCut een interview monteert met B-roll. Daarbij wissel je de beelden van het interview af met aanvullend of alternatief beeldmateriaal waarbij de commentaar of audio doorloopt. Deze techniek zie je bijvoorbeeld …
VideoLeerkracht -
Interview met ondertitels monteren in CapCut
In deze screencast leer je hoe je een interview monteert met de online video-editor CapCut. CapCut is een online videobewerkingstool waarmee leerlingen video's kunnen monteren in de webbbrowser.
VideoLeerkracht -
Website maken met Google Sites
Via deze video leer je een website maken met Google Sites.
Je leert de structuur van een site op te bouwen en je werkt met stijlen voor de opmaak.
Volgende onderwerpen komen aan bod in de video:
- een bewegende header toevoegen;
- tekstopmaak; …
VideoLeerkracht -
Animal perdu: Faire une affiche
De leerlingen maken een affiche voor een verloren gelopen huisdier. Deze opdracht is opgebouwd volgens OVUR en bevat ook een evaluatierooster.
Leerlingen werken aan schrijfvaardigheid en ICT en sluit aan bij de leerstof uit étape 3.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Smartschool en Google-account: Basisvaardigheden
Stappenplan basisvaardigheden i.v.m. Smartschool en een Google-account voor OKAN-leerlingen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Onderwijs in Vlaanderen: Studiekeuzehulp
Beknopte brochure over het onderwijs in Vlaanderen in helder Nederlands. Bedoeld om OKAN-leerlingen te helpen een juiste studiekeuze te maken na OKAN. Kan als leesoefening worden gebruikt voorafgaand aan het studiekeuzeproces.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht