Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Museum of the National Bank of Belgium: Guided visit
The museum welcomes students with a tour adapted to their education. A museum guide, in Dutch, French or English, makes the tour as interactive as possible. When booking, the teacher chooses the main theme of the tour (economy, history, a …
Translated by
till
Training or activityOrganisation, company, NPO -
Pure Texture: Educational package in the museum
How can students who are confronted with trade and entrepreneurship, technology or biology in class make a link to flax and the Leie? In Texture we start with a short introduction. The film Metamorphosis of a landscape highlights the regional …
Translated by
Announcement -
The Belgian emergency money: Online tool
Through this online tool, the Museum of the National Bank of Belgium exhibits its extensive collection of emergency money. This money was spent by more than 600 Belgian municipalities and charities during WWI.
The tool is an ideal way to bring the …
Translated by
App or software -
The Belgian banknote: Interactive timeline
Try using a Belgian banknote in your history lesson. This online tool shows 151 years of Belgian franc banknote history. The tool provides access to details of the different banknotes (theme, period, value and designer).
Translated by
Website -
History of payment methods
Bundle about the history of payment methods.
The students get a basic insight into the different payment methods over time. Exercises are also offered such as a listening and ranking exercise.
Translated by
Downloadable resource (14)Student (teacher training) -
Kunstklappers: ErfgoedApp
Via the ErfgoedApp app you can visit the Yper Museum with the QR code.
Translated by
App or software -
Brexit: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound fragments about Brexit, together with more context and concrete teaching tips. Can you still follow Brexit? A collection about the why, the referendum, the course and the consequences of the Brexit. …
Translated by
Video -
National Bank of Belgium Museum
The National Bank museum is the only one of its kind in Belgium. It is the place where you get a clear overview of the tasks of the central bank and an overview of the history of the means of payment.
The National Bank is part of the Eurosystem, which …
Translated by
Website (7)Organisation, company, NPO