Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Kunstbabbelkaarten: In gesprek gaan aan de hand van kunst
Onze kunstbabbelkaarten nodigen je uit om met je klasgroep in gesprek te gaan aan de hand van een selectie werken uit de collectie van het MSK.
Samen kan je het hebben over alledaagse onderwerpen zoals kledij, hobby’s, feest, vakantie, de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
De positie van de kunstenaar en opdrachtgever: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over kunstenaars en hun opdrachtgevers, samen met meer context en concrete lestips.
Deze collectie gaat dieper in op de gewijzigde positie van de kunstenaar en de rol van de opdrachtgevers. …
Video -
De negentiende eeuwse klassenmaatschappij: Lespakket
Via de schilder- en beeldhouwkunst van de tweede helft van de negentiende eeuw vangen we binnen dit lespakket een glimp op van het leven in die periode. Zowel de wereld van gedistingeerde dames en heren als de wereld van mijnwerkers en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Artonaut: Tentoonstellingen intenser beleven
De Artonaut is een kaartenset van en voor Ruimtereizigers vol prikkelende opdrachten om musea nog intenser te beleven. Dwaal af van voorgeschreven paden, zwerf door betekenissen en struikel over details.
Want kunst is voor iedereen! Iedereen …
Fysiek materiaal (5)Leerkracht -
De renaissance in de schilderkunst in Italië: Collectie met beelden
Italië kent de grootste renaissanceschilders van zijn tijd. Veel van die werken zijn te vinden in de Italiaanse musea, maar gelukkig zijn er toch nog een paar werken die jullie kunnen bewonderen. Ontdek ze in deze collectie van visueel …
Website -
Peter Paul Rubens: Collectie met beelden
Peter Paul Rubens is een van de beroemdste schilders van de Nederlanden. In deze collectie beelden vind je een paar van zijn bekendste werken die je kan bespreken in de klas.
Bekijk de collectie Peter Paul Rubens op Art in Flanders >
Website -
De romantiek in de schilderkunst: Collectie met beelden
De romantiek is de kunststroming die mijmert over de ongerepte natuur: woest, imposant en soms ook pittoresk, en over het natuurlijk gedrag van de mens: vrijheid, macht, liefde, de emotie. Alleen hierdoor is voor de romanticus het volmaakte geluk …
Website -
De Brueghel familie: Collectie met beelden
Wist je dat er meer dan één Pieter Brueghel is? Zowel Pieter Brueghel de Oude als zijn zoon Pieter Brueghel de Jonge schilderden op een hoog niveau en portretteerden gelijkaardige onderwerpen. Met dit visueel lesmateriaal ontdek je …
Website -
De barok in de schilderkunst: Collectie met beelden
In de zeventiende eeuw werd de schilderkunst sterk beïnvloed door de stijlstroming barok. Dit visueel lesmateriaal laat je kennismaken met het werk van enkele belangrijke schilders uit die periode, zoals Antoon van Dyck, Rembrandt, Frans …
Website -
De barok in de beeldhouwkunst en architectuur: Collectie met beelden
De barok kenmerkte zich door beweging, dramatische expressie en realisme. In deze collectie van visueel lesmateriaal vind je een paar voorbeelden in de architectuur en beeldhouwkunst.
Bekijk de collectie De barok in de beeldhouwkunst en …
Website -
Kijken naar Jan Van Eyck: Collectie met beelden
Jan Van Eyck is vandaag nog steeds één van de bekendste schilders die onze streken heeft gekend. Met deze collectie gedetailleerde beelden bestudeer je zijn beroemdste werk, het Lam Gods, in al zijn facetten. Je kan ook een haarscherpe …
Website