Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Identi(tijd): Lesmap en lesbezoek
Deze lesmap bevat een aantal opdrachten die we niet fysiek in MoMu aanbieden. Je kan ze inzetten ter voorbereiding en naverwerking van je bezoek aan MoMu, of zonder bezoek integreren in je lessen. Ook vind je de eindtermen en sleutelcompetenties …
Aankondiging -
Puur Texture: Educatief pakket in het museum
Hoe kunnen studenten, die in de les geconfronteerd worden met handel en ondernemen, techniek of biologie een link leggen naar vlas en de Leie? In Texture starten we met een korte inleiding. De film Metamorfose van een landschap belicht het …
Aankondiging -
Prehistorische kledijworkshop
Jager-verzamelaars waren al in staat om goed passende kledij uit dierenhuiden te vervaardigen. Dé archeologische vondst die ons daar meer over kan vertellen, is Ötzi, de oudste mummie ooit in Europa opgegraven en buitengewoon …
tot
Nascholing of activiteit -
Modepresentatie vroeger en nu: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over het presenteren van mode, samen met meer context en concrete lestips.
De invloed van de media op ons modebeeld is niet te onderschatten, maar hoe raakt iets in de mode? Je ontdekt het …
Video -
Yper Museum: Leidraad
Leidraad voor leerkrachten die zonder gids het Yper Museum bezoeken.
Downloadbaar lesmateriaal -
SteM: Aanbod
Deze schoolbrochures laten je zien wat SteM zowat te bieden heeft.
Fysiek materiaal (6) -
Fabrieksspel Industriemuseum: Spelvorm
Welkom in de fabriek! Hier wordt er hard gewerkt; van de leerjongens en arbeiders tot de fabrieksbazen. Ze spinnen katoen, produceren stof op de weefgetouwen, ze drukken kaartjes en maken letters. Hoe meer machines draaien, hoe meer geld er …
Downloadbaar lesmateriaal (28) -
Vlaams Architectuurinstituut
Het Vlaams Architectuurinstituut (VAi) is het voornaamste aanspreekpunt voor informatie over architectuur uit Vlaanderen en Brussel. Het creëert een ontmoetingsplek voor iedereen die architectuur wil maken, delen en beleven.
We organiseren …
Website