Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
The origins of today's Europe: EU pioneers
Have you ever wondered how today's Europe has been influenced and shaped by past pioneers? Why did these pioneers believe in a united Europe before it existed?
Take this ninety-minute workshop and help your students understand the milestones of …
Translated by
till
Training or activityNew -
12 points to ... Israel?: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find audio and video for a lesson about Eurovision. The editors of The Archive for Education looked for striking images and cut fragments to bring this subject to the classroom. Use the collection to build up your …
Translated by
VideoNew -
At the table! Eating with Muslims, Jews and Christians: Expo
For many people, religion largely determines what you can or cannot eat and how something should be prepared. But food or its abstinence also plays an important role in celebrations, traditions and rites of passage. In this exhibition, PARCUM …
Translated by
till
Training or activityNew -
At home in Heritage: Audiovisual material
In the context of Heritage Day 2024, FARO created an audiovisual collection around the annual theme at Home at The Archives for Education. In six parts we look at how a feeling of home is shaped: in the neighborhood, in language and in different …
Translated by
Video -
Digital Historytelling
Digital Historytelling launches innovative tools for teaching the history of Europe in the twentieth century and citizenship education. On this website you will find fascinating lesson scenarios to support lessons on the Cold War, totalitarianism …
Translated by
Website -
This Day In Music
What happened today in music history? Listen to the songs and read the information. You can also look up your date of birth.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
KANT AND CLARA: Empathy game
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
What does it mean to grow up as an orphan, then and now? Even today - unfortunately - there are …
Translated by
till
Training or activity -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
LACE AND CLARA: Orphans' clothing workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Will you help Wooden Clara to update the orphan uniform of the orphans (one hour)? You can choose …
Translated by
till
Training or activity -
READY-MADE: Finger Crochet Workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Dive even more into the daily lives of the orphan girls with a finger crocheting workshop (one …
Translated by
till
Training or activity -
KANT AND CLARA: Interactive tour
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
During an interactive tour (an hour and a half) we immerse you in the life of an orphan. You will …
Translated by
till
Training or activity -
World Museum Rotterdam
Wereldmuseum Rotterdam is a museum about people and offers a mirror image of 130 years of collecting by Rotterdammers for Rotterdammers.
Some themes: colonialism, slavery, identity, symbols...
Translated by
WebsiteTeacher