Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
Aankondiging -
This Day In Music
Wat gebeurde er vandaag in de muziekgeschiedenis? Luister naar de nummers en lees de informatie. Je kan ook je geboortedatum opzoeken.
WebsiteLeerkracht, Ander -
KANT EN KLARA: Workshop vingerhaken
Het scholenprogramma KANT EN CLARA is een belevingspakket van het Maagdenhuis waarmee je met je klas in de voetsporen treedt van de weeskinderen.
Duik met een workshop vingerhaken (één uur) nog meer in het dagelijkse leven van de …
tot
Nascholing of activiteit -
Brainstorm WIPASOFT: Oefensite
Oefensite met oefeningen ondersteund door visual learning voor verschillende algemene vakken.
WebsiteAndere functie -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Artonaut: Tentoonstellingen intenser beleven
De Artonaut is een kaartenset van en voor Ruimtereizigers vol prikkelende opdrachten om musea nog intenser te beleven. Dwaal af van voorgeschreven paden, zwerf door betekenissen en struikel over details.
Want kunst is voor iedereen! Iedereen …
Fysiek materiaal (5)Leerkracht -
Lokale volksverhalen: Didactisch materiaal
Prikkel de nieuwsgierigheid van je leerlingen en geef betekenis aan de wereld die hen omringt door gebruik te maken van cultureel erfgoed uit de schoolomgeving: spannende lokale volksverhalen (uit de Vlaamse Volksverhalenbank van de KU Leuven). …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Hoe zijn muzieknoten ontstaan: Uitlegvideo
Heb je niet veel tijd, maar wil je toch op een heel eenvoudige wijze aan je leerlingen een overzicht geven van het ontstaan van het notenschrift?
Aan de hand van deze video van Clipphanger ontdekken je leerlingen welke tijdlijn er werd gevolgd …
Video (3)Leerkracht -
We are the best: Lesmap bij de film
In deze lesmap vind je verschillende ideeën om in de klas aan de slag te gaan rond de film We are the best.
Verhaal:
De film vertelt het verhaal van de punktieners Bobo, Klara en Hedvig. Stoere, rare, sterke meisjes zijn het, die in het …Downloadbaar lesmateriaal -
Septimino - Minuet van Beethoven: Musicogram
Wil je werken rond klassieke muziek in de klas? Aan de hand van de visuele ondersteuning is een musicogram een ideale werkvorm om te gebruiken. Juf Evy maakte dit musicogram op het lied Septimino - Minuet van Beethoven. Ze focuste hierbij op de …
Video (3)Leerkracht -
De Brueghel familie: Collectie met beelden
Wist je dat er meer dan één Pieter Brueghel is? Zowel Pieter Brueghel de Oude als zijn zoon Pieter Brueghel de Jonge schilderden op een hoog niveau en portretteerden gelijkaardige onderwerpen. Met dit visueel lesmateriaal ontdek je …
Website -
Sander De Keere en Thibault Christiaensen zoeken nieuwe klassiekers
Bach of toch maar Ed Sheeran? In Iedereen beroemd duiken Sander De Keere (Klara) en Thibault Christiaensen (StuBru) de muziekgeschiedenis in, op zoek naar nieuwe klassiekers. Wat is voor jou een echte ochtendklassieker? En wat zou het …
Artikel